سیاستهای میزبانی مرکز داده دانشگاه
سیاستهای میزبانی مرکز داده دانشگاه به شرح جدول ۱ است:
جدول ۱- سیاستهای میزبانی مرکز داده دانشگاه
برنامهß |
سرور فیزیکی |
سرور مجازی |
||||
سرفصلها â |
Plan A |
Plan B |
Plan VA |
Plan VB |
Plan C |
Plan D |
کلیات |
|
|
|
|
|
|
میزبانی سختافزار اختصاصی |
میزبانی سختافزار اختصاصی همراه خدمات نصب و بهروزرسانی سیستم عامل و آنتیویروس |
میزبانی سرور مجازی |
میزبانی سرور مجازی وهمراه خدمات نصب و بهروزرسانی سیستم عامل و آنتیویروس |
میزبانی موقت سرور مجازی برای توسعه و استقرار سامانههای عمومی |
میزبانی و ارائه خدمت توسط مرکز |
|
مرکز تنها میزبانی سختافزاری (سرور اختصاصی) را برعهده خواهد. مسئولیت خدمات نرمافزاری، نصب و بهروزرسانی سیستم عامل، آنتیویروس و ... برعهده مرکز نیست. سرور در هر زمان با هماهنگی قبلی میتواند از مرکز خارج شود. |
علاوه بر میزبانی سختافزار اختصاصی، مسئولیت نصب و بهروزرسانی سیستم عامل و آنتیویروس نیز برعهده مرکز است. مسئولیت نصب، مدیریت و پشتیبانی از نرمافزارها و دسترسیهای مورد نیاز برعهده بهرهبردار است. سرور در هر زمان با هماهنگی قبلی میتواند از مرکز خارج شود. |
سرور مجازی با پیکربندی مورد نظر در اختیار بهرهبردار قرار خواهد گرفت. مسئولیت خدمات نرمافزاری، نصب و بهروزرسانی سیستم عامل، آنتیویروس و ... برعهده مرکز نیست. |
علاوه بر تحویل سرور مجازی با پیکربندی مورد نیاز بهرهبردار، مسئولیت نصب و بهروزرسانی سیستم عامل و آنتیویروس برعهده مرکز خواهد بود. مسئولیت نصب، مدیریت و پشتیبانی از نرمافزارها و دسترسیهای مورد نیاز برعهده بهرهبردار است. |
سرور مجازی و منابع لازم در چارچوب Plan VB برای توسعه و استقرار سامانههای عمومی در اختیار بهرهبردار/ تیم استقرار قرار خواهد گرفت. پس از یکسال باید به Plan VB یا Plan D تغییر وضعیت بدهد. |
علاوه بر میزبانی سامانه، پشتیبانی کامل سختافزاری و نرمافزاری سامانه توسط مرکز و در ارتباط مستقیم با بهرهبردار و پیمانکار انجام خواهد شد. |
|
دائمی |
شش ماهه قابل تمدید |
دائمی |
شش ماهه قابل تمدید |
یکساله - غیرقابل تمدید |
دائمی |
|
خارج |
داخل |
خارج |
داخل |
داخل |
داخل |
|
خدمات |
|
|
|
|
|
|
تهیه نسخه پشتیبان بهطور منظم و سیستماتیک سرور روی ذخیرهساز دوم |
||||||
SSH از طریق VPN |
SSH از طریق VPN |
SSH از طریق VPN |
SSH از طریق VPN |
کنسول ماشین مجازی از طریق VPN |
کنسول ماشین مجازی از طریق VPN |
|
منابع در اختیار |
|
|
|
|
|
|
تامین Public IP |
||||||
امکان ثبت دامنه در DNS |
||||||
پهنای باند اینترنت بدون احراز هویت |
þ 5MB |
þ 5MB |
þ 5MB |
þ 5MB |
||
منابع پردازشی |
4Core |
4Core |
8Core |
متناسب با نیاز |
||
منابع ذخیرهسازی |
100GB |
150GB |
350GB |
متناسب با نیاز |
||
پورتهای باز |
||||||
الزامات دریافت خدمات |
|
|
|
|
|
|
دسترسی مرکز به پشتیبان فنی سامانه (معرفی شده از سوی بهرهبردار) |
||||||
ایجاد دسترسی سطح راهبری سرور برای مرکز (Admin Access) |
||||||
عقد قرارداد توسعه/پشتیبانی با پیمانکار مستقیماً توسط مرکز |
||||||
حضور فعال مرکز در فرآیند انتخاب محصول/ پیمانکار و نظارت بر مراحل اجرا/توسعه و استقرار |
||||||
بهرهگیری از پیمانکار حقوقی حداقل رتبه 4 شورای انفورماتیک (در خدمات مورد نظر) |
þ (برای خدماتی که باید مستمراً با نام دانشگاه تهران ارائه میشوند) |
þ (برای خدماتی که باید مستمراً با نام دانشگاه تهران ارائه میشوند) |
||||
دسترسی به سایر سامانه های دانشگاه |
|
|
|
|
|
|
استفاده از سامانه احراز هویت مرکزی دانشگاه |
||||||
انتشار اطلاعات هویتی دانشجو/ پرسنل/ موقت برای سرور (فقط از طریق وبسرویسهای انتشار تغییرات روی زیرساخت ESB) |
þ پس از امضای NDA با پیمانکار سامانه |
|||||
انتشار تغییرات اطلاعات محرمانه و اطلاعات تماس (فقط از طریق وبسرویسهای انتشار تغییرات روی زیر ساخت ESB) |
||||||
امکان فراخوانی وب سرویس به سامانههای موجود مرکز (ازجمله امکان نوشتن اطلاعات ...) |
þ پس از امضای NDA با پیمانکار سامانه |
|||||
امکان ارتباط view به سامانههای موجود مرکز |
||||||
امکان فراخوانی سامانه پیامرسان دانشگاه |
þ پس از امضای NDA با پیمانکار سامانه |
|||||
SLA |
|
|
|
|
|
|
امکان دسترسی 7×24 به سرور ( برای کارشناسان ذی ربط مجوز تردد صادر خواهد شد) |
||||||
سه تأمین کننده اینترنت مستقل از سه مسیر متفاوت با بستر فیبر اختصاصی |
||||||
برق مطمئن از دو پست مستقل با افزونگی 2N |
||||||
برق اضطراری (دیزل ژنراتور)، UPSهای توان بالا، تابلو برق با افزونگی 2N |
||||||
سیستم اعلام و اطفا حریق |
||||||
دو سیستم خنک کننده با افزونگی 2N+2 |
||||||
دوربین مدار بسته و اکسس کنترل |
||||||
نگهبان مقیم 7×24 |
||||||
اطلاع رسانی اختلالات برنامه ریزی شده حداقل 24 ساعت قبل |
||||||
افزایش خدمات و منابع (در سال اول تأمین هزینه توسط بهرهبردار، در سالهای بعد بر اساس منبع تأمین این خدمت در بودجه سالانه فناوری اطلاعات دانشگاه) |
||||||
نسخه پشتیبان روی مرکز داده پشتیان دانشگاه |
||||||
نسخه پشتیبان سرور روی Tape Backup |
||||||
پایش سیستماتیک فعال بودن سرور و سرویس |
||||||
خدمات پایش سیستماتیک فعال بودن سرور و سرویس به بهرهبردار |
||||||
تهیه نسخه پشتیبان بهطور منظم و سیستماتیک سرور روی ذخیرهساز دوم |
||||||
افزایش منابع در اختیار سرور (CPU, RAM, HDD, SSD) |
||||||
افزایش منابع ذخیرهسازی |
||||||
افزایش پهنای باند اینترنت سرور |
||||||
انتشار تغییرات اطلاعات دانشجویی/پرسنلی/ هویت موقت که به کارکرد سامانه مرتبط است (صرفاً از طریق وبسرویسهای انتشار تغییرات روی زیرساخت ESB) |
þ پس از امضای NDA با پیمانکار |
|||||
پشتیبانی مستقر 24×7 |
||||||
بودجه |
|
|
|
|
|
|
منبع تأمین هزینههای نگهداری و توسعه تا قبل پیشبینی این موارد در بودجه مصوب مرکز توسط معاونت برنامه ریزی |