عنوان چالش

مسابقه طراحی راهکاری نوآورانه برای تحویل غذای رزرو شده توسط سامانه تغذیه در رستوران‌های دانشگاه

۲۴ مهر ۱۳۹۷ | ۰۹:۴۹ کد : ۶۴۶۹ اخبار فناوری اطلاعات
تعداد بازدید:۱۵۴۴۱
در این مسابقه به دنبال آن هستیم که بدون استفاده از دستگاه‌های خاص منظوره و با بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات عمومی که به‌صورت عام در بازار موجود است و ترجیحاً در اختیار همه وجود دارد، بتوانیم فرآیند تحویل غذا را ارتقا داده و زمینه را برای افزایش رضایت‌مندی دانشجویان و سایر ذی‌نفعان فراهم آوریم.
تمدید مهلت ارسال چکیده ایده

با توجه به استقبال گسترده از مسابقه، زمان ارسال چکیده‌ها تا روز سه‌شنبه مورخ ۹۷/۰۸/۲۲ تمدید شد. لازم به‌ذکر است که امکان تمدید مجدد این تاریخ وجود نخواهد داشت.

زمان جدید ارسال چکیده: ۹۷/۰۸/۲۲

زمان جدید اعلام نتایج داوری چکیده‌ها :۹۷/۰۸/۲۶

بیان مسئله (شرح چالش)

تحویل غذای دانشجویان در رستوران‌های مختلف دانشگاه تهران و یا در خوابگاه‌های سطح شهر، بعضاً بدلیل مشکلات دستگاه‌های تحویل غذا با مشکلاتی مواجه بوده و در این موارد زمینه را برای نارضایتی کاربران فراهم آورده است. یکی از علل بروز این مشکلات، وجود دستگاه‌های خاص منظوره‌ای است که برای تحویل غذا در رستوران‌های دانشگاه نصب شده است. علاوه بر هزینه‌های بالای خرید، نگهداری و پشتیبانی این دستگاه‌ها، آنچه دانشگاه را نگران می‌کند این است که به‌دلیل خاص منظوره بودن، در زمان بروز مشکل و یا خرابی دستگاه تا زمان رفع مشکل و یا تأمین دستگاه جایگزین امکان تحویل غذا فراهم نخواهد بود. قطع ارتباط شبکه با سرور، نوسانات کیفیت شبکه (به ویژه در مورد دستگاه‌های وایرلس)، قطع برق و پاک شدن تنظیمات دستگاه از جمله مواردی است که دستگاه‌های تحویل غذا را از دسترس خارج می‌کنند.

در این مسابقه به دنبال آن هستیم که بدون استفاده از دستگاه‌های خاص منظوره و با بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات عمومی که به‌صورت عام در بازار موجود است و ترجیحاً در اختیار همه وجود دارد، بتوانیم فرآیند تحویل غذا را ارتقا داده و زمینه را برای افزایش رضایت‌مندی دانشجویان و سایر ذی‌نفعان فراهم آوریم.

جهت بارگذاری چکیده‌ی طرح خود از تاریخ ۹۷/۰۸/۰۶ به آدرس itchallenges.ut.ac.ir مراجعه نمائید.

 
کلید واژه‌ها
  • تحویل غذا
  • کد فراموشی
  • تحویل غذای گروهی
  • تحویل غذای روز فروش

ویژگی‌های الزامی راهکار پیشنهادی

همانطور که اطلاع دارید، دانشجویان از طریق سامانه تغذیه، غذای خود را بر اساس رستوران‌هایی که به آن دسترسی دارند رزرو نموده و در زمان تحویل غذا و تنها در صورتی که در آن رستوران رزوری داشته باشند می‌تواند غذای خود را تحویل بگیرند. در زمان تحویل غذا دانشجو باید احراز شود و اطلاعات رزرو او از سرور (در صورتی که ارتباط برخط برقرار باشد). یا از اطلاعات ذخیره شده روی دستگاه‌های تحویل فعلی دریافت می‌شود و اگر رزروی داشته باشد، تحویل شدن غذا باید روی سرور (در صورتی که ارتباط برخط باشد) و یا روی دستگاه تحویل ذخیره شده و نوع غذای رزرو شده به آشپز نشان داده شود. طبیعی است در زمانی که دستگاه برخط نیست باید اطلاعات را ذخیره نموده و به مجردی که ارتباط آن برقرار شد اطلاعات خود را به سرور ارسال نموده و آخرین اطلاعات رزرو را از سرور دریافت نماید.

در حال حاضر معماری کلی سامانه تغذیه به این صورت است که سامانه نرم افزاری از طریق وب سرویس اطلاعات مربوط به هر دستگاه را در پایگاه داده متمرکز تجهیزات تغذیه نوشته و اطلاعات ذخیره شده آنها را بازخوانی می‌نماید. تجهیزات نیز با این سرور پایگاه داده متمرکز به صورت مستمر در ارتباط هستند.

به طور کلی معماری سامانه تغذیه در حال حاضر به صورت شکل زیر است:

 

در صورتی که دانشجو رزرو نداشته باشد و یا مشکلات دیگری مانع تحویل غذای او باشد، باید به نحو مقتضی پیام خطای لازم به کاربر و مسئول رستوران اعلام شود.

  • چنانچه روش پیشنهادی شما با استفاده از دستگاه تحویل غذا و ارتباط آن با کارت دانشجویی، غذا را تحویل می‌دهد حتماً به موارد زیر توجه فرمائید:
    • امکان تحویل غذا با کد فراموشی: کد فراموشی یک عدد چند رقمی است. فردی که غذا رزرو نموده است، اما کارت خود را همراه ندارد می‌تواند آن را از سامانه تغذیه دریافت کرده و هنگام تحویل غذا از این کد استفاده نماید.
    • امکان تحویل غذا با رمز دوم: رمز دوم برای مواقعی استفاده می‌شود که کارت دانشجو مفقود شده و یا کارت خود را به همراه نداشته باشد. در این صورت دانشجو می‌تواند با استفاده از این رمز، غذای خود را دریافت نماید. تفاوت این رمز با کد فراموشی در این است که این رمز یک‌بار در سامانه تغذیه ثبت می‌شود و به دفعات می‌توان از آن استفاده کرد، ولی کد فراموشی برای هر وعده غذایی تغییر می‌کند و هر بار باید به سامانه مراجعه کرده و ان را دریافت نمود.
    • امکان دریافت روز فروش: در ساعات پایانی توزیع غذا چنانچه غذا باقی مانده باشد، مسئول رستوران می‌تواند این غذا را به‌صورت روز فروش عرضه نماید. در این موارد، دانشجویانی که رزرو انجام نداده‌اند، باید بتوانند به‌صورت روز فروش غذا دریافت نمایند. این کار از طریق سامانه تغذیه نیز امکان‌پذیر است. در این صورت دانشجو باید به سامانه مراجعه کرده و غذای روز فروش باز شده را رزرو نماید. در راهکار پیشنهادی شما، در هنگام تحویل غذا باید برای خرید غذای روز فروش نیز تدبیری اندیشیده شود.
    • امکان دسترسی به اطلاعات رزرو برای مسئول رستوران: مسئول رستوران باید برای تحویل غذا، امکان دسترسی به مشاهده اطلاعات دانشجویانی که رزرو انجام داده‌اند را داشته باشد.
  • نکته: در روش پیشنهادی اصراری به استفاده از کارت دانشجویی برای تحویل غذا نیست: چنانچه روش پیشنهادی برای دریافت غذا نیازی به استفاده از کارت دانشجویی ندارد (مثلاً اگر به جای کارت قرار به استفاده از گوشی تلفن همراه باشد)، باید راهکاری برای کسانی که مثلاً گوشی خود را فراموش کرده‌اند، شارژ باتری آن تمام شده و یا به شبکه وصل نمی‌شود، پیشنهاد گردد. همچنین راهکاری جهت دریافت غذای روز فروش که در بند قبلی به ان اشاره شد ارائه گردد. در این روش‌ها راهکار اطلاع نوع غذا و اطلاعات رزرو به آشپز و مسئول رستوران هم باید پیش‌بینی شود.
  • امکان تحویل غذا به هم گروه‌های تعریف شده شخص: این قابلیت بیشتر در خوابگاه‌ها کاربرد دارد. نفراتی که دانشجو در سامانه تغذیه به‌عنوان هم گروه خود اعلام می‌کند، در زمان تحویل غذا، هریک از افراد گروه می‌تواند غذای سایر هم گروه‌ها را دریافت نماید. در این شرایط روش پیشنهادی باید در زمان تحویل، امکان مشاهده افراد هم‌گروه، غذای هر یک و انتخاب یک یا چند نفر از افراد گروه برای تحویل غذا را فراهم نماید.
  • امکان دریافت غذا به صورت یک‌جا (پکیج): برای مثال دانشجو می‌تواند صبحانه را به‌صورت هفتگی رزرو نماید و در زمان تحویل، صبحانه یک هفته را دریافت نماید.
  • نمایش اطلاعات رزرو در زمان تحویل غذا: در حال حاضر که از دستگاه‌های تحویل غذا استفاده می‌شود، زمانی که کارت مقابل دستگاه تحویل غذا قرار می‌گیرد یکی از پیغام‌های زیر نمایش داده می‌شود. در راهکار پیشنهادی باید برای موضوع نمایش مناسب پیغام‌ها نیز تدبیری اندیشیده شود:
    • در صورتی که شخص رزرو داشته باشد: نوع غذای رزرو شده نمایش داده می‌شود.
    • در صورتی که شخص رزرو نداشته باشد: پیغام «شما رزرو ندارید» نمایش داده می‌شود.
    • در صورتی که شخص رزرو دارد اما مربوط به این سلف نیست و در محل دیگری است: پیغام «رزرو شما در سلف دیگری است» را نشان می‌دهد.
    • در صورتی که شخص رزرو داشته است و آن را تحویل گرفته است: پیغام «غذا خورده شده است» نمایش داده می‌شود.
  • در روش پیشنهادی باید به گونه‌ای مناسب این اطلاعات در زمان تحویل به مسئول رستوران و یا فرد تحویل دهنده غذا نیز نمایش داده شود.

نبایدهای راهکار پیشنهادی

در راهکار پیشنهادی نباید از هیچ دستگاه خاص منظوره‌ای برای تحویل غذا استفاده شود و فقط باید از امکاناتی که به‌صورت عمومی در اختیار دانشجویان و مسئول سلف می‌تواند قرار گیرد (نظیر گوشی موبایل، رایانه، مونیتور معمولی و...) استفاده شود.

مخاطبان ایده‌پردازی

  • دانشجویان، اساتید و فارغ‌التحصیلان تمامی دانشگاه‌ها
  • تمامی مقاطع تحصیلی
  • تمامی رشته‌ها

زمان‌‌های مهم

  • جلسه پرسش و پاسخ اولیه: ۱۳۹۷/۰۸/۰۲ ساعت ۱۰:۳۰ (پردیس ۲ دانشکده‌های فنی، دانشکده برق و کامپیوتر، ساختمان شماره ۲، طبقه دوم)
  • بارگذاری چکیده ایده: ۹۷/۰۸/۲۲
  • اعلام نتایج ارزیابی چکیده‌ها: ۹۷/۰۸/۲۶ 
  • جلسه پرسش و پاسخ: ۱۳۹۷/۰۸/۳۰ ساعت ۱۰:۳۰ (پردیس ۲ دانشکده‌های فنی، دانشکده برق و کامپیوتر، ساختمان شماره ۲، طبقه دوم)
  • بارگذاری مشروح کامل ایده: ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
  • اعلام نتایج ارزیابی ایده‌ها و معرفی ایده‌های منتخب برای ارائه در جلسه ارزیابی: ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
  • ارائه‌های شفاهی ایده‌های منتخب: ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
  • اعلام نتایج ایده‌های برتر: ۱۳۹۷/۱۰/۱۲

معیارهای ارزیابی

  • امکان‌پذیری
  • توجه به جزئیات
  • پایداری شیوه پیشنهادی
  • مقاوم بودن در برای اختلالات
  • هزینه پیاده‌سازی (توسعه)
  • هزینه استقرار (اجرا در سطح دانشگاه)
  • هزینه پشتیبانی
  • هماهنگی با زیرساخت‌های موجود دانشگاه
  • سادگی و قابلیت یکپارچه‌سازی با سامانه‌های موجود دانشگاه تهران
  • قابلیت تجاری سازی ایده
  • نوآورانه بودن ایده

ارزیابان

  • دو عضو هیئت علمی از دانشکده برق و کامپیوتر
  • مدیران مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی
  • دو نماینده از صنعت
  • یک مدیر فناوری اطلاعات از یکی از دانشگاه سطح ۱
  • یک نماینده از پارک علم و فناوری دانشگاه

 

جوایز ایده‌های برگزیده

  • رتبه یکم:
    • پنج میلیون تومان جایزه نقدی
    • حمایت در تجاری‌سازی ایده و راه‌اندازی کسب و کار و استقرار پایلوت در دانشگاه تهران (در صورت معرفی تیم توانمند)
    • حمایت به منظور استفاده از امکانات و زیرساخت‌های دانشگاه برای راه‌‌اندازی کسب و کار
  • رتبه دوم:
    • سه میلیون تومان جایزه نقدی
    • حمایت در تجاری‌سازی ایده و راه‌اندازی کسب و کار
  • رتبه سوم:
    • یک میلیون تومان جایزه نقدی
  • همه طرح‌های منتخب:
    • اعطای لوح تقدیر از سوی مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تهران
    • معرفی در سایت مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تهران

 

مقررات و نکات قابل توجه مسابقه

  • در صورتی‌که مالکیت معنوی ایده مربوط به شما نیست، دریافت تأیید صاحب اصلی ایده ضروری است.
  • در صورتی‌که راهکار پیشنهادی شما، در حال حاضر در حال اجرا در موقعیت‌های دیگر است، بیان این موضوع در فرآیند ارزیابی تأثیر مثبت خواهد داشت.
  • مالکیت ایده‌های دریافت شده به‌طور کامل در اختیار دانشگاه تهران خواهد بود، لیکن مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی، نام و مشخصات ایده‌پردازان را (مگر در مواردی که منع قانونی وجود داشته باشد) در محصولات یا خدمات تولید شده ذکر خواهد نمود.
  • در صورتی‌که به‌صورت تیمی در این مسابقه شرکت می‌کنید، بسیار بهتر است که نقش‌های اعضای تیم و میزان سهم آنها را در ایده ارائه کنید.
  • نماینده معرفی شده از سوی تیم‌های ایده پرداز، رابط اصلی در فرآیند مسابقه محسوب می‌شود و مجموعه اطلاع‌رسانی‌ها در این فرآیند، با ایشان انجام خواهد شد. لذا، در صورتی‌که در هر مرحله از فرآیند تغییر در رابط ضرورت پیدا کرد، حتماً این مرکز را آگاه سازید.
  • در طی مسیر فرآیند مسابقه، هر کجا با ابهامی مواجه شدید یا به هر شکلی نیاز به ارتباط با مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی را داشتید، لطفاً از مسیر نشانی citc@ut.ac.ir با ما در ارتباط باشید.

 

کلید واژه ها: تحول به توان دانشجو تحول


( ۲۵ )

نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.