گزارش روز ششم جشنواره دانشگاه تهران دیجیتال

۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۷ کد : ۲۰۰۹۰ اخبار فناوری اطلاعات
تعداد بازدید:۵۴۹
اولین جشنواره «دانشگاه تهران دیجیتال» کار خود را در روز ششم، مورخ نهم شهریورماه ۱۴۰۰، با برگزاری برنامه‌های مختلف در سه محور جشنواره فناوری‌های دیجیتالی، جشنواره یادگیری الکترونیکی و همایش یادگیری الکترونیکی ادامه داد. اطلاعات مرتبط با جشنواره از طریق سایت رسمی جشنواره به آدرس https://digital.ut.ac.ir/ قابل مشاهده است و علاقمندان می‌توانند برای ثبت نام و شرکت در برنامه‌های مختلف از طریق سامانه https://event.ut.ac.ir اقدام نمایند. خلاصه‌ای از اقدامات صورت گرفته در این روز به شرح زیر است:
گزارش روز ششم جشنواره دانشگاه تهران دیجیتال

نشست تخصصی دانشگاه تهران دیجیتال و روابط عمومی دیجیتال
آقای دکتر عباس قنبری، عضو هیأت علمی و مدیر کل روابط عمومی دانشگاه تهران، روابط عمومی و تحولات فناورانه در عرصه آموزش و در ابعاد ارتباطی را به عنوان محورهای اصلی گذار به روابط عمومی دیجیتال دانستند. ایشان نسل‌های پنجگانه آموزش جیم تیلور و ویژگی‌های منحصر به فرد آموزش نسل پنجم (انعطاف، هوشمندی و خودکاری) را معرفی و ابعاد ارتباطی تحولات آموزش شامل: سرعت، تحولات و محاسبات اقتصادی و فنی را بیان کردند. در بررسی رابطه بین ارتباط و روابط عمومی، نقش فناوری پر رنگ تر تشخیص داده شد.
آقای دکتر مهدی منتظر قائم، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، ویژگی‌های جهان جدید (دیجیتالی شدن و چند رسانه‌ای شدن) و همچنین تبعات ترکیب نتایج چند رسانه‌ای شدن (وفور، سهولت و دسترسی آسان) را همراه با ویژگی‌های دیجیتالی بررسی کردند و پیامدها و چالش‌های آن را تشریح دادند. ایشان در خصوص جایگاه و عملکرد شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی و تأثیر آن بر روابط عمومی توضیحاتی را ارائه کردند. همچنین، درباره تهدید حاصل از سهولت در دسترسی و تولید محتوا توسط شبکه‌های اجتماعی صحبت شد. درنهایت، دکتر منتظر قائم چالش‌های ده‌گانه پیش روی روابط عمومی را در جهان شبکه‌ای بیان کردند.
آقای دکتر هادی خانیکی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، ویژگی‌های یک ارتباط موفق را بر شمرده و سرمایه اجتماعی -که از قرن ۲۰ مطرح شده- را عاملی مهم در ارتباطات و حیات جامعه معرفی کردند. دکتر خانیکی مباحثی در خصوص سرمایه اجتماعی مبتنی بر اعتماد، مشارکت، قانون گرایی و امید به آینده را ارائه کردند. ایشان در مورد اختلال به وجود آمده در سرمایه اجتماعی -که بیشتر به صورت مادی گرایی و فردگرایی نمود پیدا کرده و موجب شکل‌گیری تهدیدی موسوم به "حس زوال اجتماعی" شده- توضیح دادند. به علاوه، در خصوص راه برون رفت از حس زوال اجتماعی با اتکا بر فناوری‌های دیجیتال توضیحاتی ارائه شد.
نشست تخصصی نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه تهران دیجیتال
آقای دکتر عباس زارعی هنزکی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، از لزوم داشتن برنامه تحول دیجیتالی برای دیجیتالی شدن یاد کردند و برنامه‌های برخی از کشورها همچون ژاپن، چین و کشورهای آسیا، اروپا و آمریکای شمالی را برای دیجیتالی شدن معرفی کردند. ایشان بیان کردند که اهداف اصلی پارک علم و فن‌آوری عبارتند: از افزایش ثروت جامعه از طریق ارتقا سطح فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده، تسهیل رشد شرکت‌های مبتنی بر نوآوری از طریق مراکز رشد و فرآیندهای زایشی، ارائه خدمات با ارزش افزوده بالا در فضاهای کاری و با تأسیسات مناسب، مدیریت جریان دانش و تکنولوژی بین دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیق و توسعه، شرکت‌ها و بازار.
آقای مهندس یوسفی، معاون پارک علم و فناوری، در خصوص اینترنت اشیا و منطقه نوآوری اینترنت اشیا توضیحاتی ارائه کردند و دلایل انتخاب اینترنت اشیا را افزایش امنیت در سایه کاربرد بیشتر آن، فراگیری کاربرد اینترنت اشیا در انجام فعالیت‌های مختلف در آینده نزدیک، روند رو به رشد این تکنولوژی، ارتباط نزدیک با سایر تکنولوژی‌ها و زنجیره ارزشی جامعی که به لحاظ سخت افزار، نرم افزار، مخابرات و … دارد توصیف کردند.
آقای مهندس صمیمی در خصوص ارائه خدمات و امور اجرایی پارک علم و فن‌آوری توضیحاتی ارائه دادند. مهندس صمیمی: «در زمینه امور اجرایی می‌توان به اقدامات انجام شده همچون: شبکه سازی، ترویج و تولید محتوا، خدمات توسعه‌ای، اینترنت اشیا و فراهم کردن امکانات آزمایشگاهی اشاره کرد».
آقای مهندس کاکاوند، مدیرعامل شرکت راه نوآوری، در راستای معرفی بیشتر پلتفرم راه نوآوری توضیحاتی ارائه کردند. ایشان اذعان کردند که ویژگی این پلتفرم، تسهیل دسترسی بین خدمات دهندگان و خدمات گیرندگان در اکوسیستم استارتاپی کشور با هدف ارائه خدمات همراه با تخفیف‌های ویژه و قابلیت نقد و بررسی خدمات است. مهندس کاکاوند: «چشم انداز ما تبدیل شدن به اولین و بزرگترین هاب خدمات در اکوسیستم استارتاپی کشور است».

نشست تخصصی دانشگاه تهران دیجیتال و میز خدمات و پشتیبانی
آقای دکتر محسن رهنمافرد، توضیحاتی در خصوص سه ترند اصلی در مدیریت خدمات IT (تحول دیجیتال، تجربه کارمند، EMS) ارائه و ESM را مشتری محور ارائه دادند. ایشان چهار چالش ESM را تشریح و سامانه جدید دانا را معرفی کردند. به علاوه، تعریفی از مدل بلوغ، سطوح بلوغ واحدها (راه اندازی، استانداردسازی، پایدارسازی و بهینه سازی) را ارائه کردند.
آقای مهندس ایزدی، مطالبی در خصوص مفهوم چابکی (برای بقا باید تغییر کرد) و پیشخوان‌های خدمت چابک، مطالبی بیان و پیشخوان خدمت چابک را به نوعی گروه تعاملی با بخش عمده‌ای از ذی‌نفعان معرفی کردند. ایشان چهار ارزش بیانیه چابک شامل: افراد و تعاملات نسبت به فرآیندها و ابزارها، نرم افزار قابل استفاده نسبت به مستندسازی حجیم، همکاری با مشتری نسبت به توافقات قراردادی، واکنش به تغییرات نسبت به دنبال کردن برنامه) و ۱۲ اصل آن را نیز تشریح کردند. مهندس ایزدی برای مدیریت خدمات چابک ۴ فاکتور (تمرکز بر روی ارزش، حفظ سادگی و کاربردپذیری، حرکت تدریجی و دریافت بازخورد، بهینه سازی و خودکارسازی) را معرفی کردند.
آقای مهندس اتمان زاده، در مورد بررسی نقش و رویکردهای دیجیتالی هوشمند در مدیریت خدمات و روند کنونی شرکت‌ها و چالش‌های آنان، مدیریت تجربه مشتریان، طراحی و پیاده سازی و پیکربندی فناوری‌های هوش مصنوعی توضیحاتی را ارائه کردند.
آقای مهندس سودبخش، مدیر کسب و کار شرکت داناپرداز، در رابطه با تاریخچه ITIL و تفاوت نگارش‌های ۳ و ۴، مطالبی بیان و به پیاده سازی ITIL در دانشگاه تهران توسط سامانه داناپرداز اشاره کردند. مهندس سودبخش:« نگارش 3 ITIL ، مفهوم چرخه عمر خدمات ITIL و نگارش ۴، مفهوم زنجیره ارزش خدمات را بیان می‌کند».

سخنرانی خانم دکتر کارولین مولر (Dr. Carlolin Mulle) با موضوع «آموزش و فناوری»

Education and Technology - International Doctoral Program and Colloquium at Technische Universität D resden

خانم دکتر کارولین مولر (Dr. Carlolin Mulle)، محقق مرکز رسانه از دانشگاه فناوری درسدن، توضیحاتی در خصوص برنامه دکتری ساختارمند «آموزش و فناوری» در مقطع دکتری با پذیرش دانشجوی داخلی و بین‌المللی ارائه کردند. این دوره تا کنون ۴۰ دانشجو پذیرش کرده که هم اکنون ۲۰ دانشجو مشغول به تحصیل هستند. دانشجویان روی پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه رسانه‌های دیجیتال در زمینه‌های آموزشی و یادگیری و همچنین فناوری‌های آموزشی کار می‌کنند. دکتر مولر ساختار برنامه دکتری و شبکه بین‌المللی آن را معرفی کرده و استراتژی‌های برنامه مقابله با محدودیت‌های اعمال شده توسط همه‌گیری کوید ۱۹ را بیان کردند. همچنین در خصوص برگزاری نشست‌های هفتگی دانشجویان و تغییراتی را که این نشست‌ها ایجاد می‌کنند، توضیحاتی ارائه کردند.
نشست تخصصی نقش تحول دیجیتال حوزه ICT و رسانه در آموزش مجازی
آقای فرشید بهجت محمدی، مدیرکل رسانه‌های نوین صداوسیما، در خصوص کاربرد هوش مصنوعی در رسانه به هرم سازمانی که در سال ۲۰۱۹ توسط سازمان ارتباطات جهانی (ITO) ارائه شد، اشاره کردند. ایشان گفتند:« قسمت پایین هرم، بهبود عملکرد و بالا بردن بهره‌وری است که وظیفه جمع‌آوری داده از منابع مختلف (صنعت، تلویزیون و …) را برعهده دارد. در قسمت میانی این هرم، کلان داده قرار دارد که وظیفه تحلیل داده را بر عهده دارد و در رأس هرم، هوش مصنوعی در حوزه تولید محتوا و رسانه قرار دارد. کاربرد هوش مصنوعی در تحلیل شامل جمع‌آوری انواع داده (تصویری، صدا، زیرنویس) در کلان داده است و در بخش تولید محتوا، هوش مصنوعی به استناد یادگیری می‌تواند محتوا ی شخصی سازی شده را با توجه به عملکرد موجود فرد یادگیرنده، تولید کند؛ حتی می‌تواند به استاد، توصیه‌های محتوایی مناسب با روش تدریس او ارائه کند». در این نشست، سه نمونه برنامه تولید محتوا مبتنی بر هوش مصنوعی معرفی شد: (۱) ساخت کاراکتر‌های سه بعدی توسط هوش مصنوعی برای تولید محتوا، (۲) کد نویسی به کمک هوش مصنوعی بر اساس توصیف شما و (۳) تولید صدا انسانی بر اساس یادگیری هوش از صدا گوینده نمونه.
در انتها، چالش‌ها و راهکارهای پیشنهادی تشریح شدند. از چالش‌های مطرح شده می‌توان به مجموعه داده (دیتاست)، زیرساخت پردازشی، انتظارات غیر واقعی و از پیشنهادات می‌توان به کاربرد هوش در چرخه کسب و کار، استفاده از ابزارهای موجود در تیم‌های محتوایی اشاره کرد.
آقای سعید علی عسگری، مدیرکل توسعه دانش و آموزش همراه اول، تفاوت‌های بین آموزش و یادگیری را تشریح کردند و با تکیه بر تفاوت بین Digitalized، Digitalization و Digital Transformation، دغدغه‌های تحول دیجیتالی را دسته بندی نمودند. در دسته پیشران رهبری، حوزه‌های آموزشی، نارضایتی از وضع موجود، فشارهای بیرونی و منافع بیرونی -که ما را به جلو هل می‌دهند- جای گرفتند. در دسته موانع، عدم حمایت مدیریتی و سیاستی، عدم همکاری‌ها، فقدان مهارت، بوروکراسی و ریسک پذیری قرار گرفتند. همچنین، ترندهای مهم یادگیری معرفی و تفاوت‌های LMS و LXP با یکدیگر مقایسه شدند.
آقای دکتر شاه منصوری، عضو هیأت علمی دانشکده برق و کامپیوتر و رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، در خصوص نقش پژوهش در تحول دیجیتال در حوزه ICT و آموزش، تعریفی از پژوهش -فعالیتی که به مدد جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات و نوآوری خالق دانش است- ارائه کردند کردند. دکتر شاه منصوری:« پژوهش، یک دانش کاربردی بوده که حتماً درآمدزا نیست؛ بنابراین میل به سرمایه گذاری بر روی آن کمتر دیده می‌شود. مگر آنکه امیدی به خلق دانشی که منجر به تولید یا محصول شود وجود داشته باشد». ایشان دانشگاه‌ها را جایگاه اصلی پژوهش معرفی کردند و گفتند:« در پژوهش نیاز به نقشه راه، هسته‌های پژوهشی و دیسیپلین پژوهشی داریم. در ICT با توجه به مطالبات توسعه‌ای کاربران و نیاز به توسعه محصولات مطابق با نیاز روز کاربران، پژوهش باید امری مستمر و توقف ناپذیر باشد. اولویت پژوهشی ICT فناوری‌های مرتبط با محصولات خود است».

نشست تخصصی دانشگاه تهران دیجیتال و یادگیری الکترونیکی (گفتگو با اساتید برگزیده جشنواره یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران)
در ابتدای نشست، کلیپ معرفی واحدهای اداره یادگیری الکترونیکی پخش شد و سپس کارشناسان رابط برگزیده هیأت داوران معرفی شدند:
۱. آقای فرهاد سهرابی، کارشناس دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی
۲. آقای سینا سیاردوست، کارشناس پردیس بین المللی کیش
۳. خانم سمانه شفیعی، کارشناس دانشکده مطالعات جهان
۴. خانم زهرا صفاری، کارشناس دانشکده کارآفرینی
۵. خانم مریم کوه سلطانی، کارشناس دانشکده حقوق و علوم سیاسی
آقای دکتر علی خاکسار، عضو هیأت علمی دانشکده هنرهای تجسمی پردیس هنرهای زیبا و رئیس اداره یادگیری الکترونیکی و تولید محتوای مرکز یادگیری الکترونیکی و مدیریت دانش دانشگاه تهران، دلایل موفقیت در امر یادگیری الکترونیکی را از چهار عضو برگزیده جویا شدند.
خانم دکتر سمانه افتخاری، مهابادی استادیار دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، کلاس‌های الکترونیکی خود را به صورت دقیق و منظم برگزار کرده و روش تعاملی پرسش و پاسخ با دانشجویان را انتخاب کرده است. همچنین ایشان از امکانات ادوبی کانکت حداکثر استفاده را کرده‌اند. ایشان گفتند: «در ارسال تصویر از جانب دانشجو اجباری نبود؛ اما آنها ابتدا مقاومت می‌کردند. کم کم میل و رغبت بیشتری نشان دادند و اصرار به ارسال صوت داشتند».
خانم دکتر مریم ذوقی، استادیار دانشکده علوم مهندسی دانشکده فنی، تاکید بر برگزاری کلاس با تعداد زیاد دانشجو داشتند و از آزمون‌های مستمر برای ارزیابی استفاده می‌کنند. دکتر ذوقی: «پایان هر جلسه ۱ یا ۲ سوال طرح می‌شد و در جلسه بعد به آن‌ها با ترغیب به مشارکت دانشجویان پاسخ داده می‌شد».
خانم دکتر الهام شیرزاد، استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، شب قبل از شروع ترم به دانشجویان خوش‌آمدگویی می‌کرد و برای ارزیابی دانشجویان یک پیش آزمون برگزار می‌کرد. سناریو تدریس بر حسب نتایج پیش آزمون تعیین می‌شد و پس از آزمون، محتوای ویدئویی تهیه کرده و بازخورد دانشجویان از ویدئو دریافت می‌شد.
خانم دکتر اعظم مانی ورنوسفادرانی، استادیار دانشکده علوم مهندسی دانشکده فنی، از رویکرد تعداد آزمون و تکلیف زیاد استفاده کرده و برای دانشجویان محتوا بارگذاری می‌کردند و در هر جلسه تمرین و تکالیف حل می‌شد.
نشست تخصصی یادگیری الکترونیکی و بیان تجارب زیسته
در این نشست آقای دکتر فاطمی رئیس مرکز فناوری‌های دیجیتال دانشگاه تهران، دکتر سراجی عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و عضو کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت عتف، دکتر عظیمی مدیر مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه خوارزمی، دکتر ناظمی مدیر آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر مثنوی مدیر آموزش‌های الکترونیکی و مجازی دانشگاه شهید چمران، دکتر میر واحدی مدیر آموزش الکترونیکی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر باقری مدیر آموزش‌های مجازی دانشگاه اراک، دکتر مؤمنی راد مدیر آموزش الکترونیکی دانشگاه بوعلی سینا، دکتر فاضلی مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان از تجارب و فعالیت‌های خود در یادگیری الکترونیکی صحبت کردند.

نشست تخصصی دانشگاه تهران دیجیتال؛ کارکنان دیجیتال و مدیران دیجیتال
محورهای سخنان آقای دکتر آرین قلی پور، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، بر اهمیت تجربه کارکنان، تجربه دیجیتال کارکنان و مدیریت مؤثر تجربه دیجیتال منابع انسانی بود. دکتر قلی پور: «تجربه کارکنان صرفاً تجربه شغلی (فعالیت کاری) نیست؛ بلکه تجربه حسی مثبت یا منفی حاصل از برخورد با دیگران یا مدیران را نیز شامل می‌شود. این تجارب دارای تأثیرگذاری طولانی مدت است؛ بالاخص اگر تجربه‌ای منفی باشد. یک نوع تجربه دیگر در ارتباط با فناوری بروز می‌کند مثلاً: تجربه خوشایندی که برای درخواست سرویس از اسنپ قبل از رسیدن به فرودگاه دارید. دیجیتالی شدن باعث تسریع، تسهیل و راحتی شده و این موارد باید در فرآیندها نیز تعمیم یابد تا شاهد تحول دیجیتالی باشیم. امروزه تجارب ناخوشایند را به گردن فناوری می‌اندازند. در دیجیتالی شدن عامل اصلی انسان است. کارکنان دیجیتال باید قابلیت استفاده از تکنولوژی را داشته باشند و مدیران دیجیتال باید متناسب با نوع خدمات، به آموزش کارکنان بر مبنای شناخت تکنوگرافی (فن شناختی) آنان اقدام نمایند».
آقای دکتر سعید روحانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران: «در گذشته، هدف از سرمایه گذاری زیاد در حوزه فناوری اطلاعات و زیرساخت، مکانیزه کردن فرآیندها بود. هم اکنون به این سرمایه‌ها و زیرساخت، دارایی دیجیتال گفته می‌شود. یکی از وظایف مدیران دیجیتال استفاده بهینه از دارایی دیجیتال است. در گذشته، داده‌ها ذخیره می‌شدند؛ نه برای کمک به تصمیم‌گیری بلکه به اجبار مکانیزاسیون. از دیگر ویژگی‌های مدیر دیجیتال، توانمندی در استفاده از ابزارهای فناورانه است. او باید با راه‌ها و روش‌های ارتباط دیجیتالی آشنا بوده و نحوه استفاده از فناوری را بداند». در ادامه، شش مهارت مدیر دیجیتال (ارتباط دیجیتالی، سواد دیجیتالی، نوآوری دیجیتالی، مدیریت نیروی انسانی، مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم) در مدل گارتنر معرفی و درباره هریک توضیحاتی ارائه شد.

نشست تخصصی دانشگاه تهران دیجیتال، توسعه و بهینه سازی سامانه ایلرن و سامانه‌های مرتبط

آقای دکتر حسین شفیعی، استادیار دانشکده کامپیوتر دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و رئیس اداره مدیریت دانش، اطلاعات و محتوا مرکز فناوری‌های دیجیتال دانشگاه تهران، نظر شرکت کنندگان را در خصوص ویژگی‌های مثبت انتخاب ادوبی کانکت یا ایلرن یا کیان را جویا شدند. بیشتر نظرها در خصوص ادوبی کانکت مثبت ارزیابی شد. قابلیت‌های سناریو پذیری و انگیج کردن، داشتن لاگ، گزارش‌گیری متنوع، اطلاع از کیفیت اینترنت از ویژگی‌های آن معرفی شد. همچنین زوم، پلتفرمی مناسب برای برگزاری ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس معرفی شد.
در ادامه نشست، شرکت کننده‌ای به دو مساله در استفاده از نرم افزارهای تعاملی خارجی اشاره کرد: «اول اینکه استفاده از این نرم افزارها حجم زیادی از دیتا را به سرورهای خارج از کشور ارسال و بر می‌گرداند و این یعنی ترنسفر دیتا در مسیر طولانی می‌تواند تا حدودی روی کیفیت برقراری صوتی-تصویری و قطع و وصلی تأثیرگذار باشد و نکته دوم درباره مالکیت دیتا است. ما با استفاده از این برنامه‌ها، دیتاهای ارزشمندی را در اختیار این برنامه‌ها قرار می‌دهیم که به لحاظ تحلیلی ارزشمند است».

کلید واژه ها: مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی مرکز فناوری های دیجیتالی دانشگاه تهران یادگیری الکترونیکی جشنواره دانشگاه تهران دیجیتال فناوری


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.