گزارش روز چهارم جشنواره دانشگاه تهران دیجیتال

۰۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۹ کد : ۲۰۰۰۸ اخبار فناوری اطلاعات
تعداد بازدید:۴۵۱
اولین جشنواره «دانشگاه تهران دیجیتال» کار خود را در روز چهارم، مورخ هفتم شهریورماه ۱۴۰۰ با برگزاری برنامه‌های مختلف در سه محور جشنواره فناوری‌های دیجیتالی، جشنواره یادگیری الکترونیکی و همایش یادگیری الکترونیکی ادامه داد. اطلاعات مرتبط با جشنواره از طریق سایت رسمی جشنواره به آدرس https://digital.ut.ac.ir/ قابل مشاهده است و علاقمندان می‌توانند برای ثبت نام و شرکت در برنامه‌های مختلف از طریق سامانه https://event.ut.ac.ir اقدام نمایند. خلاصه‌ای از اقدامات صورت گرفته در روز چهارم به شرح زیر است:
گزارش روز چهارم جشنواره دانشگاه تهران دیجیتال

نشست دانشگاه تهران دیجیتال و آموزش دیجیتال
نشست تخصصی دانشگاه تهران دیجیتال و آموزش دیجیتال با حضور آقای دکتر حسن ابراهیمی، مدیر کل برنامه‌ریزی و نظارت آموزشی (مدیر نشست)، آقای دکتر محمود کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران و خانم دکتر زهره عزیزی، معاون مدیر کل خدمات آموزشی برگزار شد. موضوعات و محورهای نشست مذکور شامل مفهوم‌سازی دانشگاه دیجیتال در حوزه آموزش و اقدامات صورت گرفته در این زمینه بود.
دکتر ابراهیمی به تنیدگی دانشگاه دیجیتال و یادگیری الکترونیکی در یکدیگر اشاره داشتند و ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص پیاده سازی سامانه فرایند ترفیع اعضای هیأت علمی (ساتاد)، سامانه ارتقا مرتبه علمی اعضای هیأت علمی (پاد) و نیازهای آتی (هوشمند سازی) را مطرح کردند. از جمله نیازها به برنامه هوشمند به تدوین و بازنگری برنامه‌های درسی اشاره شد. دکتر کمره‌ای پس از اشاره‌ای به مزایای دیجیتالی سازی فرآیندها از جمله عدم نیاز به حضور فیزیکی و تسریع و تسهیل در تحقق امور، به معرفی واحدهای معاونت آموزشی و میزان بهره‌مندی آنها از فناوری‌های دیجیتالی پرداختند. خانم دکتر زهره عزیزی، معاون مدیر کل خدمات آموزشی، ضمن تشریح وظایف و اقدامات انجام شده برای ذی‌نفعان مختلف، حذف کاغذ از گردونه ثبت اسناد را ارزشمند توصیف نمودند.

نشست استارتاپ ها در دانشگاه‌های نسل دیجیتال
در ابتدای نشست آقای دکتر فاطمی از نحوه برگزاری جشنواره دانشگاه تهران دیجیتال و جایگاه دانشگاه دیجیتال در عصر دیجیتال مطالبی بیان نمودند. ایشان در توضیح دانشگاه دیجیتال به گفته‌های رئیس اسبق دانشگاه کالیفرنیا اشاره کردند که در ابتدای ریاست خود تصور می‌نمود ابزارهای الکترونیکی قبله آمال است؛ اما به مرور از نگاه ابزاری به فناوری به سوی نگاه استراتژیک و تحول آفرین تغییر نگرش داد. آقای دکتر سید علی اکبر صفوی، استاد دانشگاه شیراز و رئیس انجمن یادگیری الکترونیکی ایران عنوان کردند که تحول و تکامل در ابزارهای الکترونیکی مثل تلفن همراه موجب خلق نوع جدیدی از سرویس‌ها شده و انتظار می‌رود که تحول دیجیتالی نیز خالق نوع جدیدی از دانشگاه باشد. آقای مهندس علی نیک محمدی، مدیر عامل هاب شیراز و شتابنده لبخند، بر مبنای تعریفی که توسط دانشگاه تهران از دانشگاه دیجیتال شده است به دو نکته اشاره کردند: «در این تعریف به دانشگاه مبتنی بر فناوری اشاره شده است. سوال این است چه بازیگری کاشف و بروز دهنده فناوری‌های لازم است؟ پاسخ بنده جوانان استارتاپی است. نکته دیگر در تعریف دانشگاه دیجیتال مسئله رویکرد اکوسیستمی است؛ چه بازیگری تقویت کننده و جهت دهنده به دانشگاه در جهت دیجیتالی شدن است؟ پاسخ بنده مراکز رشد و شتاب‌دهنده می‌باشد. مدل عملیاتی ما مدل دانشگاه استنفورد است (NABC) که بر چهار عامل احتیاج، رویکرد، مزیت و رقابت استوار است». آقای رامین محمدی، عضو تیم استارتاپ همپاتیم (فعالیت در حوزه سلامت و تغذیه)، از انگیزه و تجربه خود در ایجاد استارپ سخن گفتند و دیدگاه خود را نسبت به الزامات دانشگاه دیجیتال بیان کردند.

نشست دانشگاه تهران دیجیتال و مدیریت دانش
در این نشست آقای سید ابراهیم عمرانی، کتابدار و دبیر شورای تأمین منابع علمی وزارت عتف، مدیریت دانش را این چنین تعریف کرد: مدیریت دانش رویکردی یکپارچه برای شناسایی، استخراج و توسعه دانش، انتقال دانش صحیح و معتبر به افراد مرتبط است و جهت تصمیم‌سازی و نوآوری و یافتن دانش جدید، استخراج اطلاعات نهان سازمان و تسهیم آن با سایر ارکان سازمان، ارزیابی، ذخیره و بازیابی منابع دانش سازمان در یک نظام ثبتی به آن نیاز داریم؛ به گونه‌ای که سازمان را در جهت دستیابی به اهداف سازمانی و تصمیم‌سازی مؤثر و کارا کمک کند.
آقای دکتر محمد موسی‌خانی، دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و رئیس مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، در خصوص مدیریت دانش (داده، اطلاعات و دانش) و حکمرانی دانش مطالبی بیان کردند و فعالیت‌های مدیریت دانش را در چهار دسته: اکتشاف دانش، تصرف دانش، اشتراک گذاری و کاربرد تقسیم نمودند. در خصوص منابع سه‌گانه دانش (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه اجتماعی) توضیحاتی ارائه شد و ایشان راه‌های اکتشاف، تصرف، اشتراک گذاری و کاربرد دانش صریح (آشکار) و نهان (ضمنی) را تشریح کردند.
آقای دکتر حسین شفیعی، استادیار دانشکده کامپیوتر دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و رئیس اداره مدیریت دانش، چالش‌های فناوری اطلاعات در مدیریت دانش را تشریح کردند. از جمله:
• چالش سرمایه گذاری دیر بازده و ناملموس (شامل ایجاد پلتفرم‌ها، نگهداری بلندمدت داده، تحلیل و استخراج دانش، مهاجرت دوره‌ای از نرم افزارها و سخت افزارها)
• چالش مدیریت جزیره‌ای و رقابت غیرسازنده (شامل مالکیت نامشخص اقلام اطلاعاتی، عدم تکلیف حقوق مرتبط با دانش مستخرج، حقوق معنوی نرم افزارها و فناوری‌ها، تصمیم‌گیری سلیقه‌ای، عدم وجود استانداردها برای نرم افزارها و فناوری‌ها)
• چالش کابوس شبه نرم افزار و جامعه سامانه زده (شامل عدم توجه به کاربر محوری، وجود سامانه‌های همپوشان، عدم استراتژی تفکیک، عدم اسناد بالا دستی، عدم توجه به همکاری پذیری، استفاده نا به جا از نرم افزارهای متن باز)
• و چالش فرار مغزها (شامل نرخ بالای مهاجرت، تبعیض در تخصیص منابع، عدم جاذبه برای بخش خصوصی، بی ثباتی و عقب ماندگی پلتفرم‌ها)
خانم سهیلا خوئینی، دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نرم افزار، اشاره کردند که سامانه دیوان راه حل مدیریت دانش برای یکپارچه سازی، گردآوری، ثبت، ذخیره و بازیابی اسناد است و انواع مختلف محتوا را پوشش می‌دهد. ایشان ویژگی‌های دیوان را تشریح نمودند و از توانایی‌های آن از جمله تهیه گزارش لحظه‌ای عنوان کردند. لیستی از کارهای موفقیت‌آمیز دیوان ارائه شد و به طور خاص به گزارش سیلاب کشور اشاره کردند.

نشست دانشگاه تهران دیجیتال و ارتباطات ویدئویی / مدیریت پروژه‌ها
در بخش اول آقای مهندس حیدر پرماه، کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات و مسئول پروژه تعالی سازمانی مرکز فناوری‌های دیجیتالی دانشگاه تهران، تعاریف خود را از برخی مفاهیم همچون تحول دیجیتال (به معنای تحول در فرآیندها، مدل کسب‌وکار و تجربه ذی‌نفعان سازمان)، دانشگاه دیجیتال (به معنای تحول در نظام‌های آموزشی، پژوهشی و نظام‌های مدیریتی)، مرکز فناوری‌های دیجیتالی، یادگیری الکترونیکی، سامانه‌ها، زیرساخت و نظام‌های مدیریتی ارائه کردند. ایشان واحد دفتر تعالی مرکز فناوری‌های دیجیتالی دانشگاه تهران را در حوزه تعالی سازمانی، عهده دار توسعه و تقویت مدیریت سیستم‌ها و فرآیندهای سازمان به منظور بهبود عملکرد و خلق ارزش برای تمام ذی‌نفعان معرفی کردند. همچنین در حوزه مدیریت پروژه‌ها این واحد را یک ساختار مدیریتی دانستند که فرآیندهای حاکمیتی پروژه‌ها را استاندارد کرده و امور برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت، کنترل و اختتام پروژه‌ها را تسهیل می‌نماید. آقای مهندس پرماه، چهار مأموریت این دفتر را برنامه و بودجه، پروژه‌ها و قراردادها،، فرآیندها و بهبود سازمانی و اشتراک گذاری عنوان کردند و در ادامه مباحث مطروحه هر مأموریت را توضیح دادند.
در ادامه آقای مهندس امیرعلی صدر دادرس، کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار و مدیر دفتر ارتباطات ویدئویی مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه شاه ماهی انواع محتوا، محتوای ویدئویی است؛ به بررسی خدمات مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران در حوزه ارتباطات ویدئویی اشاره کردند. تمرکز توضیحات بر سامانه‌های بیان و بیگ و بلوباتن بود. بیان یک سامانه تصویری همچون آپارات و یوتیوب است که توسط مرکز یادگیری الکترونیکی و مدیریت دانش دانشگاه طراحی و راه اندازی شده و دارای قابلیت پخش زنده، ضبط، Embed، HLS و DRM است. بیگ بلوباتن، سامانه متن بازی است که به صورت سفارشی برای دانشگاه بازنویسی شده و سامانه مودل (Moodel) روی آن پیاده-سازی شده است. این سامانه مجهز به سیستم توزیع بار روی ۱۰ سرور مختلف است و دفتر کار مجازی اعضای هیأت علمی بر بستر همین سامانه راه اندازی گردید.

نشست فراروند جهانی - تحول به زیست بوم دیجیتال
آقای مهندس نصرالله جهانگرد، نماینده ویژه در امور دولت الکترونیکی، مطلب خود را با فرازی از بیانات حضرت علی (ع) در مقام ارزش علم و دانش شروع کردند: «علم و دانش قدرت است، هرکس به آن دست یابد، غلبه می‌یابد و هر کس نیابد زیر سلطه قرار می‌گیرد». سپس توضیحاتی را در خصوص نیازها و الزامات دانشگاه دیجیتال، مشخصات تحول دیجیتالی در دانشگاه دیجیتال و آثار تحول در دانشگاه دیجیتال ارائه کردند. نسل‌های پنج‌گانه دانشگاه معرفی و مدل‌های تعاملی و تراکنش دانش، پژوهش، مهارت و انواع مدل‌های مطالعات کلان روندهای آینده‌نگر معرفی شدند. ایشان تصریح کردند که با ۱۰ تحول پیش رو از موبایل ماهواره و اینترنت اشیا تا تحول عمیق در ساختارهای آموزشی و تحقیق و توسعه روبرو هستیم. ایشان مؤلفه‌های مهم فضای فناوری دیجیتال (هوش مصنوعی، تحلیل پیشرفته، اقتصاد API و موبایل در معنای عام) را به عنوان محملی برای گذار به انقلاب صنعتی چهارم برشمردند و در خصوص آینده‌ای که در متحد شدن همه موجودیت‌ها در یک فضای ابری است صحبت کردند. همچنین از کاهش هزینه‌ها به عنوان اثر ترکیبی فناوری یاد شد. مسیر تحول بخش‌های سه گانه اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) حسب میزان اشتغال و ارزش افزوده تولید شده در هر بخش مقایسه شدند و چالش پیش روی را کاهش شکاف جذب فناوری دانستند. مهندس جهانگرد چابکی را رمز موفقیت قلمداد کردند و توضیحاتی را در خصوص تحول دیجیتال به منزله تغییر در فناوری دیجیتال، جامعه و محیط کسب و کار با مؤلفه‌های خاص هریک ارائه کردند. ایشان راز انتخاب راه مناسب را هوشمندی، دانایی و توانایی و چابکی تعریف کردند و در پایان از عناصر مهم دانشگاه دیجیتال به عنوان ضرورتی برای گذر به دانشگاه‌های نسل ۳، ۴ و ۵ صحبت کردند.

نشست دانشگاه تهران دیجیتال و پژوهش دیجیتال
آقای دکتر محمد ابویی اردکان، دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و مشاور معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، در خصوص اجزای فرایند پژوهشی به صورت غیرحرفه‌ای (صورت بندی مسئله، مرور پیشینه، طرح پژوهشی، گردآوری داده، تحلیل داده، نگارش گزارش پژوهشی) توضیحاتی را ارائه کردند. ایشان صحبت‌های خود را چنین ادامه دادند: «اما از دیدگاه یک پژوهشگر حرفه‌ای فرایند دومی -که ما آن را فرایند مدیریت اطلاعات می‌نامیم- باید به شکل موازی (و البته در هم تنیده) با فرایند حل مسئله در جریان یک پژوهش با روش‌ها و ابزارهای درست به اقدام کرد تا بتوان از ایجاد چرخه دانش و انتشار دستاوردهای پژوهشی اطمینان حاصل کرد». توضیحات تکمیلی در خصوص فرایند مدیریت اطلاعات شامل تولید / گردآوری، سازماندهی، جست جو و بازیابی و اشاعه / انتشار ارائه شد. به عنوان شایستگی‌های کلیدی پژوهشگر از دانش و مهارت تفکر، ارتباطات، مدیریت پژوهشی، اثربخشی فردی یاد شد و بیان شد که برای تعمیم آن به پژوهشگر دیجیتال باید ابعاد سواد اطلاعاتی، فرم دهی و ارائه مشاوره به آن اضافه شود. دکتر ابویی پیشنهاداتی نیز برای تقویت پژوهش دیجیتال مطرح نمودند.
خانم دکتر فتانه تقی یاره، دانشیار گروه مهندسی نرم افزار دانشکده فنی دانشگاه تهران و مدیر گروه مهندسی نرم افزار دانشکده فنی دانشگاه تهران، ویژگی‌های جهان دیجیتال (سهولت و سرعت دسترسی، ممکن کردن غیر ممکن، دسترسی از راه دور، همکاری از راه دور، از بین رفتن مرزها)، چالش‌های جهان دیجیتال (تنوع عظیم منابع اطلاعاتی منجر به پیچیدگی انتخاب می‌شود، استفاده نا به جا از آمار و ابزار، هزینه گزاف به روز رسانی اطلاعات و ابزار) و همکاری دیجیتالی (تعامل آسان و سریع، شبکه دیجیتال منجر به گسترش مرزهای تحقیق شده، ابزارها مانند ایمیل، جلسات مجازی، اشتراک صفحه و اشتراک تجهیزات گران قیمت) را تشریح کردند. تأثیرات فناوری‌های دیجیتال شامل از بین رفتن مرزها، قدرت پردازش افسانه‌ای و محاسبات توزیعی میلیون‌ها کامپیوتر بیان شدند و سامانه برخط مدیریت دانش در آزمایشگاه تحقیقاتی دفاع تشریح شد. همچنین بر لزوم توجه به جهت دهی تولیدات دانشی یعنی حاکمیت دانش تاکید شد.
آقای دکتر سیروس علیدوستی، دانشیار مدیریت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و ریاست پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، توضیحاتی را در خصوص چرخه استفاده از داده و اطلاعات کنونی در اجرای پژوهش و متعاقباً استخراج داده و اطلاعات تازه از پژوهش ارائه دادند که آن را چرخه مدیریت داده و اطلاعات پژوهشی نام نهادند. در ادامه در خصوص لزوم ثبت داده‌های پایان نامه / رساله (پرسشنامه) و دلایل دفاع از دسترسی آزاد به پایان نامه / رساله توضیحاتی بیان و مزایا آن ذکر شد.

دانشگاه تهران دیجیتال و حوزه فرهنگی و اجتماعی
آقای دکتر محمدعلی زارع چاهوکی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، ضمن بیان تعریف دانشگاه دیجیتال، به نقش فرهنگ دیجیتال و فرهنگ سازی تاکید داشتند. در فرهنگ دیجیتال دو موضوع راهکارهای نهادینه سازی فرهنگ دیجیتال و بهره‌گیری از تحول دیجیتال در توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی توضیح داده شد و ایشان نقش ابزار، فرایند و ذینفعان در تحول دیجیتال را حائز اهمیت دانستند. مهندس زارع چاهوکی استفاده از ظرفیت‌های فناوری در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را جز اولویت‌ها دانستند و راه اندازی سامانه جامع فرهنگی (نگارستان) یا سامانه نشریات دانشجویی را در همین زمینه نام بردند.
آقای دکتر جعفر گل محمدی، عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، در خصوص جامعه پذیری از طریق عضوگیری تشکل‌های دانشجویی توضیحاتی ارائه کردند. ایشان تصریح کردند که در این زمینه باید به اخلاقیات توجه خاص نمود و منشور اخلاق حضور در فضای مجازی و استفاده برای امور فرهنگی اجتماعی باید تدوین شود.
دکتر مسلم محمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه فارابی فرمودند: «بر اساس روایتی، عالم‌ترین فرد کسی است که علم دیگران را جذب می‌کند. فضای مجازی با امکان جذب علم دیگران این فرصت را به ما می‌دهد. لذا باید به طرز مقتضی از آن استفاده کرد. شهید سلیمانی می‌گویند که فرصت‌هایی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت‌ها نیست». ایشان تاکید کردند که تهدید کرونا فرصت‌های ارزشمندی به ما داد و در ادامه به تجربه برگزاری نشست‌های مختلف در مناسبت‌های مختلف با استفاده از امکانات فضای مجازی را تشریح کردند.
آقای مهندس محمد قوشچیان، دبیر مجمع انجمن‌های علمی دانشجویی، به اشاعه فرهنگ استفاده از فناوری‌های دیجیتال پرداختند. ایشان آمارهای انجمن‌های علمی دانشجویی و تعداد اعضا را ارائه و بر جنبه ترویجی و مهارت آموزی فعالیت‌های دیجیتالی تاکید داشتند. در ادامه آمار نشریات الکترونیکی نیز ارائه شد و سهولت در انتشار نشریات در سایه فناوری‌های دیجیتالی را حائز اهمیت دانستند. در خصوص استفاده از ابزارهای تعاملی بر استفاده از ابزارهایی با سهولت استفاده تاکید داشتند و پیشنهاد دادند برای تولید محتواهای صوتی و چند رسانه‌ای دانشگاه اقدام به تولید اپلیکیشن های مذکور و کتاب خوان نماید.
آقای مهندس علیرضا صبا، دبیر دبیران کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشجویان، کارکرد فناوری و هنرهای دیجیتال پیش از دوران کرونا را تشریح و سپس فعالیت‌های دیجیتالی در دوران کرونا در انجمن‌های علمی و کانون‌ها را بیان کردند. آماری از پلتفرم‌ها بر حسب میزان استفاده در تشکل‌ها و کانون‌ها ارائه شد و سامانه دیوان را به عنوان نمونه‌ای مناسب برشمردند. دلایل عدم اقبال از تولید محتوای تخصصی دیجیتال در تشکل‌ها توضیح داده شد و در انتها نیز پیشنهاداتی برای دوران پسا کرونا ارائه گردید.
آقای دکتر سید عباس احمدی، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، به کمبود زمان بر تأثیرگذاری و تأثیرپذیری فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی در محیط مجازی تاکید داشتند و تأثیر تحول دیجیتالی را در جغرافیاهای مختلف بیان کردند. همچنین ایشان به لزوم توجه به شکاف نسلی به عنوان چالش فناوری‌های دیجیتالی اشاره نمودند.

نشست ارائه پوستر
در این نشست، ویدئوی مقالات پذیرفته شده به عنوان پوستر همراه با حضور آنلاین پدیدآورندگان مقاله‌ها اجرا شد. لیست پوسترهای ارائه شده عبارتند از:
مقاله ۱. بررسی دیدگاه دانشجویان ژرف اندیشی و ارزیابی پدیده آموزش مجازی دانشجویان در کرونا، پدیدآور: زهرا ایازی، سلیمان احمدی
مقاله ۲. تجربه زیسته تدریس درس "تدریس بالینی" مبتنی بر شیوه‌های نوین تدریس و ارزیابی مبتنی بر به‌کارگیری تکنولوژی در یادگیری،
پدیدآور: سلیمان احمدی، سارا شهبازی
مقاله ۳. مقایسه تأثیر روش تدریس JIGSAW مبتنی بر یادگیری سیار و سخنرانی بر یادگیری و یادگیری پایدار، پدیدآور: سلیمان احمدی، سارا شهبازی
مقاله ۴. تجربه تشکیل تیم آموزش مجازی کووید -۱۹ در دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از سال ۱۳۹۹، پدیدآور: اکبر سلیمانی بابادی، زهرا ایازی وانانی، مرضیه فرهادخانی، شهرزاد حبیبی

مقاله ۵. چالش در آزمون میان ترم، پدیدآور: الهام شیرزاد، کاترین ریاضی
مقاله ۶. مروری بر تجربیات به دست آمده در تولید محتوا و اجرای دروس به صورت الکترونیکی، پدیدآور: محمود رضا دالور
مقاله ۷. تجربه برگزاری درس مبانی مهندسی زلزله برای معماران به صورت الکترونیکی، پدیدآور: آزاده نوری فرد
مقاله ۸. تجربه زیسته یادگیری الکترونیکی، پدیدآور: کیمیا مهدوی

نشست ارائه مقالات - پداگوژی و یادگیری الکترونیکی (۴ مقاله)
در این نشست ۴ مقاله ارائه گردید. به این صورت که ابتدا ویدئوی ۷ دقیقه‌ای هر مقاله پخش شد و در ادامه پدید آورندگان مقاله طی سه دقیقه به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند. مقالات ارائه شده در این نشست عبارتند از:
مقاله ۱: طراحی یک سیستم یادگیری الکترونیکی با استفاده از هستی شناسی در وب معنایی مریم دانشمندی، پدیدآور: حیدر پرماه، فاطمه آقاپور آرانی، علی معینی
مقاله ۲. مدل‌سازیِ "آزمونِ شناختی"، جهت افزایش فضای تعاملی در فرایند یاددهی_ یادگیری، پدیدآور: علی خاکسار
مقاله ۳. ترسیمی از یاددهی و یادگیری آینده با بهره‌گیری از پداگوژی و تکنولوژی، پدیدآور: سیدامید فاطمی
مقاله ۴. ارائه چارچوبی نوین برای آموزش الکترونیکی دروس کارگاهی رشته شهرسازی دانشگاه تهران، پدیدآور: مهرداد رحمانی

نشست ارائه مقالات- تبادل تجربیات و ارائه نظرات دانشجویان / کارشناسان / استادان (۳ مقاله)
در این نشست، ۳ مقاله ارائه گردید. ابتدا ویدئوی ۷ دقیقه‌ای هر مقاله پخش شد و در ادامه پدید آورندگان مقاله طی سه دقیقه به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند. مقالات ارائه شده در این نشست عبارتند از:
مقاله ۱. بررسی فرآیند یادگیری در آموزش مجازی درس عملی، دیدگاه دانشجویان، پدیدآور: دل آرا جعفری، زهرا شاطرزاده یزدی
مقاله ۲. تجربه زیسته شرکت در مصاحبه دکتری به صورت الکترونیک، پدیدآور: کیمیا مهدوی
مقاله ۳. تبادل تجربیات یاددهی و یادگیری الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان در دانشگاه تهران به واسطه شیوع ویروس کرونا، پدیدآور: علی زارعی، محمد جوادی پور

نشست ارائه مقالات - فناوری و یادگیری الکترونیکی / بازی گونه سازی (۶ مقاله)
در این نشست، ۶ مقاله ارائه گردید. ابتدا ویدئوی ۷ دقیقه‌ای هر مقاله پخش شد و در ادامه پدید آورندگان مقاله طی سه دقیقه به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند. مقالات ارائه شده در این نشست عبارتند از:
مقاله ۱. یادگیری الکترونیکی با رویکرد علوم شناختی، پدیدآور: رضا رستمی، زینب‌السادات مصطفوی
مقاله ۲. تحلیل یادگیری بر روی سامانه‌های یادگیری دانشگاه تهران به کمک هوش ماشین، پدیدآور: محمد علی صدرایی جواهری، سیدامید فاطمی
مقاله ۳. بازی‌گونه سازی تطبیقی در بستر یادگیری، پدیدآور: مهسا صاحبدل، مصطفی صالحی، شقایق نجاری
مقاله ۴. واکاوی کاربردپذیری رابط کاربری سامانه ایلرن دانشگاه تهران با ابزار ردیابی، پدیدآور: چشم نسرین مقدم، آرزو نیکنام، شادی احمری
مقاله ۵. بررسی تأثیر کووید ۱۹ بر طراحی تجربه سامانه‌های آموزش الکترونیکی با رویکرد تغییر رفتار، پدیدآور: آرزو نیکنام، مریم‌السادات خلیلی
مقاله ۶. نقش بازی در مشارکت فعال و یادگیری عمیق و ارزیابی دانشجویان فلسفه اسلامی دانشگاه تهران، پدیدآور: نادیا مفتونی

نشست ارائه مقالات - آثار فرهنگی و اجتماعی یادگیری الکترونیکی (۴ مقاله)
در این نشست، ۴ مقاله ارائه گردید. ابتدا ویدئوی ۷ دقیقه‌ای هر مقاله پخش شد و در ادامه پدید آورندگان مقاله طی سه دقیقه به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند. مقالات ارائه شده در این نشست عبارتند از:
مقاله ۱. تحلیلی بر مؤلفه‌های سازنده برند آموزش الکترونیکی با تاکید بر رضایت دانشجویان، پدیدآور: محمد میره‌ای
مقاله ۲. آسیب شناسی یادگیری برخط در آموزش مهندسی در بحران کرونا: مورد دانشگاه تهرانسما، پدیدآور: قریشی، سیدامید فاطمی
مقاله 3. Art as the Best way to Teach Philosophy and Religion ، پدیدآور: نادیا مفتونی
مقاله ۴. افزایش مهارت اعضا هیأت علمی دانشگاه برای اجرای دوره الکترونیکی، پدیدآور: سیدامید فاطمی

نشست ارائه مقالات تبادل تجربه زیسته نحوه برگزاری کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی (۵ مقاله)
در این نشست، ۵ مقاله ارائه گردید. ابتدا ویدئوی ۷ دقیقه‌ای هر مقاله پخش شد و در ادامه پدید آورندگان مقاله طی سه دقیقه به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند. مقالات ارائه شده در این نشست عبارتند از:
مقاله ۱. تجربیات و چالش‌های آموزش دروس نظری- عملی در فضای مجازی، پدیدآور: نسرین مقدم
مقاله ۲. تجارب حاصل از برگزاری درس عملی طراحی فنی در دوره کارشناسی معماری دانشگاه تهران به شیوه الکترونیکی، پدیدآور: آزاده نوری فرد، امیررضا اردکانی
مقاله ۳. تجربه زیسته برگزاری کارگاه طراحی معماری ۵ در سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران در نیم‌سال دوم ۱۳۹۹-۱۴۰۰، پدیدآور: مریم غروی الخوانساری، صدیقه مسائلی
مقاله 4. Agricultural education and natural resources in electronic platform (opportunities and challenges) ، پدیدآور: مجتبی دلشاد، فرانک صحرایی، حسن رضا شکری
مقاله ۵. طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره (course) الکترونیک فیزیوپاتولوژی روماتولوژی بر مبنای اصول یاددهی- یادگیری آموزش الکترونیک در دوران همه‌گیری کووید -۱۹، پدیدآور: میترا عباسی فرد، معصومه رحیمی، مهسا حسنی پور، احسان زارع رنجبر

کلید واژه ها: مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی مرکز فناوری های دیجیتالی دانشگاه تهران جشنواره دانشگاه تهران دیجیتال یادگیری الکترونیکی آموزش مجازی دانشگاه تهران


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.