گزارش روز سوم جشنواره دانشگاه تهران دیجیتال
نشست افتتاحیه جشنواره دانشگاه تهران دیجیتال و رونمایی از سامانه تعاملی ارتباطی (ساتا)
سومین روز جشنواره پس از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی در تاریخ ۰۶/۰۶/۱۴۰۰ ساعت ۱۰ شروع شد. ابتدا مدیر اجرایی جشنواره، آقای دکتر سید امید فاطمی، به معرفی محورهای سهگانه جشنواره شامل (۱) جشنواره یادگیری الکترونیکی در زمینه بهرهگیری از فناوریهای نوین در تولید، انتشار و گسترش استفاده از محتوای الکترونیکی، (۲) همایش یادگیری الکترونیکی شامل ایجاد محیطی برای عرضهی یافتهها، تجربهها، دستاوردها و پیشنهادها در زمینهی یادگیری الکترونیکی توسط همهی استادان، دانشجویان، مدیران و کارشناسان دانشگاه تهران و دیگر اندیشمندان و پژوهشگران کشور و جهان و (۳) جشنواره فناوریهای دیجیتال با هدف ارائه آخرین دستاوردها و تجربیات دانشگاه تهران در حوزه فناوریهای دیجیتالی پرداختند و آمار مقالات دریافت شده به تفکیک نوع و دانشگاه تهران و غیر دانشگاه تهران را نیز ارائه کردند. در این مراسم از سامانه تعاملی ارتباطی دانشگاه تهران (ساتا) رونمایی شد. ایشان ضمن یادآوری برگزاری مراسم افتتاحیه در استودیو ساتا، راه اندازی استودیوی ترکیبی (حضور فیزیکی و مجازی همزمان شرکت کنندگان) را نیز اعلام داشتند.
در ادامه آقای دکتر محمود نیلی احمد آبادی، ریاست دانشگاه تهران، سخنرانی افتتاحیه را با تاکید بر نقش بیبدیل تحول دیجیتال نه تنها به عنوان ابزار بلکه به عنوان مفهوم ساز مؤثر و همچنین بسترساز حرکت به سوی دانشگاه دیجیتال آغاز نمودند و توجه به مفهوم سازی تحول دیجیتالی را لازم دانستند. در ادامه به نقش یادگیری الکترونیکی در دوره همهگیری کوید ۱۹ در جهت پیشبرد اهداف آموزشی و تعامل با دانشجویان اشاره کردند. برای تحول دیجیتالی و حرکت به سوی دانشگاه تهران دیجیتال از تجارب جهانی از جمله راه اندازی استودیوهایی همچون ساتا استفاده شد. ایشان اظهار امیدواری کردند که استودیو ساتا تا شروع سال تحصیلی جدید کاملاً تجهیز شده و کلاسها به خصوص دروس پایه در این محیط برگزار شوند.
در ادامه پیام تصویری دکتر Laurel، شانزدهمین رئیس انجمن دانشگاههای آسیا و اقیانوسیه، پخش شد. تاکید ایشان بر اشتراک گذاری تجربیات دانشگاههای مختلف بود و تاکید کردند که اینگونه و بینا رها مهمترین یاری دهندگان در این خصوص هستند و ضمن تشکر از دکتر نیلی برای برگزاری این جشنواره، بابت مؤثر و کارایی بودن این جشنواره ابراز امیدواری کردند و برای ادامه همکاری انجمن با دانشگاه تهران اعلام آمادگی کردند.
نشست دانشگاه تهران دیجیتال و مدیریت فرآیندها
نشست تخصصی دانشگاه تهران دیجیتال و مدیریت فرآیندها با حضور آقای محمد مهدی نصیری مدیر کل برنامهریزی و تحول سازمانی (مدیر نشست)، آقای دکتر علی بزرگی امیری رئیس مرکز آموزشهای ضمن خدمت و رئیس مرکز مهندسی فرآیندها و خانم دکتر زینب سازور معاون اداره کل برنامهریزی و تحول سازمانی برگزار شد.
در ابتدا، آقای دکتر معینی به عنوان مهمان نشست بیان کرد: «نیاز به تحول مبتنی بر ساختار فرایندی وجود دارد و دیدگاه ساختار سنتی عامل بازدارنده تحول دیجیتالی است. در تحول دیجیتالی مفاهیمی همچون آزمون و ارزیابی با توجه به امکانات و شرایط، مفهوم سنتی خود را از دست میدهد و نیاز به نگرشی نوین نسبت به آنها احساس میشود. ساختار سنتی نمیتواند پشتیبان مناسبی برای تحول دیجیتالی و یادگیری الکترونیکی باشد. باید نیم نگاهی نیز به آموزش نیروی انسانی نیز داشت».
در این نشست توسط دکتر نصیری تعریفی از فرایند، جایگاه فرایند در تحول دیجیتالی، کارکرد و مدیریت فرایند ارائه و در ادامه گامهای اجرایی و نمونههایی از تجربیات دانشگاه در راستای چالشها و فرصتهای پیش روی بیان شد. همچنین بر روی دیدگاه فرایند محوری در مقایسه با دیدگاه وظیفه محور در تحول دیجیتالی تاکید گردید و تصریح شد که دیدگاه فرایند محور به اثربخشی فعالیتهای فرایند توجه دارد.
دکتر بزرگی بر تأثیرات فرا سازمانی خروجی فرایند تاکید داشتند و جایگاه فرایند را برای بهبود باز مهندسی فرایندهای سازمانی و شناسایی و کشف جریان فرآیندها و نظارت بر اجرا لازم دانستند. ایشان تصریح کردند که باید سند تحول دیجیتال تدوین شود و نقش فرآیندها در آن مشخص گردد.
دکتر سازور بر اثربخشی و ارزیابی میزان تأثیر فرآیندها بر ذینفعان تاکید داشتند. ایشان تصریح کردند که باید به میزان اهتمام مدیران ارشد به دیدگاه فرایند محور توجه ویژه داشت. همچنین ایشان نقش فرآیندها در مدل مفهومی نقشه راه دانشگاه تهران دیجیتال را نشان از اهمیت فرآیندها در تحول دیجیتالی بیان کردند.
نشست دانشگاه تهران دیجیتال – چیستی و چرایی
نشست تخصصی دانشگاه تهران دیجیتال-چیستی و چرایی با حضور آقای دکتر مهدی شامی زنجانی مجری پروژه تدوین نقشه راه دانشگاه تهران دیجیتال (مدیر نشست)، آقای دکتر سید امید فاطمی رئیس مرکز فناوریهای دیجیتالی دانشگاه تهران، آقای دکتر مصطفی صالحی معاون سامانههای اطلاعاتی مرکز فناوریهای دیجیتالی دانشگاه تهران و آقای مهندس فراز نبیی معاون مدیر پروژه تدوین نقشه¬ راه دانشگاه تهران دیجیتال برگزار شد. موضوعات و محورهای نشست مذکور شامل مفهومسازی دانشگاه دیجیتال، تبیین لزوم حرکت به سمت دانشگاه دیجیتال و ارائه کلیاتی از نقشهراه دانشگاه تهران دیجیتال بود.
دکتر شامی زنجانی، تحول دیجیتالی را ساخت یک موجودیت در عصر دیجیتال و برای موفقیت در عصر دیجیتال تعریف کردند. ایشان اضافه کردند تحول دیجیتال صرف، بهبود نیست بلکه در تغییر ماهیت و منطق کسب و کار است و نباید در یادگیری فقط به استفاده از ابزار الکترونیکی به جای تخته سیاه دل خوش کرد و آن را تحول دیجیتالی تلقی نمود. دکتر شامی تصریح کرد: «باید نقش معلم در آموزش تغییر کند و به تسهیل گر تبدیل شود. علل ناکامی اکثر برنامههای تحولی عدم توجه مناسب به فرهنگ، رهبری و کارکنان است». ایشان از ویژگیهای دانشگاه دیجیتال به تجربه محوری، داده محوری، پلتفرم محوری، اکوسیستم محوری، اجتماع محوری و یادگیری شخصی سازی شده و یادگیری مقیاس پذیر اشاره شد. دکتر فاطمی دانشگاه فناوری اطلاعات را ابزاری به مثابه اکسیژن برای بدن عنوان کردند و بین تحول دیجیتالی و الکترونیکی شدن تفاوت بزرگی قائل شدند. ایشان جاری شدن تحول دیجیتالی در تمامی حوزههای کسب و کار (آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و غیره) را اجتناب ناپذیر تلقی نمودند. ضمناً دکتر فاطمی به ضرورت توجه به پردازش داده سازمانی و حوزههایی چون مدیریت دانش تاکید کردند.
دکتر صالحی تعریف دانشگاه دیجیتال را این چنین بیان کرد که دانشگاه دیجیتال حاصل توسعه دانشگاه در پرتو رویکرد تحول دیجیتال، به معنای بازنگری اساسی در فرآیندها و خدمات دانشگاه در حوزههای مختلف (آموزش، پژوهش و نظام مدیریتی) با کمک فناوریهای دیجیتال تحولآفرین است؛ به نحویکه بهرهوری ذینفعان (همچون دانشجویان، استادان و دانشجویان) را بهینه سازد. ایشان تصریح کرد منظور از تحول دیجیتال فقط تمرکز بر روی بکارگیری فناوری (به عنوان توانمندساز) نیست و جنبههای مختلف سازمان را در بر میگیرد. همچنین فقط مربوط به آموزش نمیشود، بلکه حوزههای پژوهش و نظام مدیریتی مانند اداری، مالی و رفاهی را شامل میشود. ضمناً ایشان منظور از فناوریهای تحول آفرین را فناوریهای بالغ شده و نوظهور عنوان کرد.
در بخش پایانی این نشست، مهندس نبیی ضمن ارائه خلاصهای از نتایج پروژه تدوین نقشه راه دانشگاه تهران دیجیتال، بیان کرد: «دانشگاه دیجیتال دانشگاهی است که مبتنی بر فناوریهای دیجیتالی، نظام مدیریتی و یادگیری خود را با رویکردی اکوسیستمی متحول نموده و با خلق تجربهای جذاب برای ذینفانش به عملکردی عالی دست یافته است».
نشست آموزش عالی در دوران کرونا و پسا کرونا
در این نشست، آقای دکتر مجتبی شریعتی نیاسر استاد تمام دانشگاه تهران و معاون سابق آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با توجه به تجربه بیش از ۱۸ ماه بحران کرونا به بیان آموزههای کرونا در اصلاح نظام آموزش عالی و به افزایش سطح تابآوری دستگاهها و سازمانها پرداختند. ایشان بیان داشتند: «تغییرات در همه زمینهها از جمله نظامهای آموزشی و پژوهشی اجتناب ناپذیر شده است. کرونا به ما آموخت میتوان نظام مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی را با حذف قوانین دست و پاگیر متحول نمود و باعث کاهش هزینهها شد. میتوان برخی سیاستها را بازنگری کرد و اثربخشی نقش علم و عالم در جامعه را ارتقا بخشید. در نظام مدیریتی آینده در تصمیم گیری توجه به نقش حمایتی دولت، تأثیر دیپلماسی علم، اصلاح شاخصهای ارزیابی در نظامهای رتبه بندی، توجه ویژه به اقتصاد آموزش عالی و اصلاح سیستم جذب سرمایه، اعمال رویکردهای تحولی در تعاملات بینالمللی و بالاخره بهرهگیری و الگوبرداری از اقدامات نوآورانه مراکز پیشرفته جهان مورد توجه قرار خواهد گرفت. اصلاح شیوههای آموزش، اولویت بندی رشتهها، تقویت زیرساختها، انتظام بخشی مالی، کوچک سازی ستاد، واگذاری اختیار به دانشگاهها و تمرکز زدایی نظام اجرایی نیز مد نظر قرار خواهند گرفت».
نشست ارائه مقالات - تجربه زیسته طراحی تدریس مناسب
در این نشست، ۵ مقاله ارائه گردید. به این صورت که ابتدا ویدئوی ۷ دقیقهای هر مقاله پخش و در ادامه پدید آورندگان مقاله طی دو دقیقه به سوالات شرکت کنندگان پاسخ میدادند. مقالات ارائه شده در این نشست عبارت بودند از:
مقاله ۱- آموزش الکترونیک در بحران کویید ۱۹ فرصت به کار گیری فرآیند یادگیری مبتنی بر ذهن فلسفی پدیدآور: سید کمال واعظی
مقاله ۲- تبیین راهکارهایی جهت افزایش کیفیت آموزش مجازی گروه هنر با تاکید بر واحد عملی- نظری درس مبانی هنرهای تجسمی ۲ (رنگ) رشته مجسمه سازی پدیدآور: نرگس حریریان
مقاله ۳- آموزش درس سیستمهای اندازهگیری در دوران کرونا پدیدآور: علی صدیقی، مهدی رباطی
مقاله ۴- کلاس وارونه، روشی مؤثر در برگزاری درس سیستمهای اطلاع رسانی پزشکی پدیدآور: سمیه اسماعیلی، مریم حمزه لو مقدم، رسول چوپانی
مقاله ۵- یادگیری از راه دور برای دروس ریاضی در فیزیک پدیدآور: حمیدرضا مشفق
نشست ارائه مقالات - نکات قابل بهبود برای یادگیری الکترونیکی
در این نشست، ۵ مقاله ارائه گردید. به این صورت که ابتدا ویدئوی هر مقاله پخش و در ادامه پدید آورندگان مقاله به سوالات شرکت کنندگان پاسخ میدادند. مقالات ارائه شده در این نشست عبارت بودند از:
مقاله ۱- آموزش الکترونیکی و گذر به آموزش پدیدآور: پویا جلیل راشد محصل
مقاله ۲- آموزش غیرحضوری و دیسیپلین آموزشی پدیدآور: محمود شاه آبادی
مقاله ۳- دوره آموزش سبکهای یادگیری و ارزشیابی دانشجو در آموزش مجازی ویژه اعضای هیأت علمی پدیدآور: سلیمان احمدی، سمیه رجب زاده
مقاله ۴- تجاربی از آموزش مجازی در پردیس فارابی؛ مسائل و راهکارها پدیدآور: محمد میرهای
مقاله ۵- آسیب شناسی یادگیری برخط در آموزش مهندسی در بحران کرونا: مورد دانشگاه تهران پدیدآور: سما قریشی، سیدامید فاطمی
نشست ارائه مقالات - تجربه زیسته ارزیابی و برگزاری آزمونها در یادگیری الگترونیکی
در این نشست، ۳ مقاله ارائه گردید. به این صورت که ابتدا ویدئوی هر مقاله پخش و در ادامه پدید آورندگان مقاله به سوالات شرکت کنندگان پاسخ میدادند. مقالات ارائه شده در این نشست عبارت بودند از:
مقاله ۱- آزمایشگاه غیرحضوری درس ریزپردازنده پدیدآور: سیدامید فاطمی، حسین تن
مقاله ۲- تجربهی زیستهی نوآوری در طراحی آزمونهای درس دینامیک پدیدآور: آرش بهرامی، غزل بیگلری، مهدیس ربانی، حمیدرضا عاکف، پارسا فقیهی
مقاله ۳- چالشها و راهکارهای آموزش مجازی دروس آزمایشگاهی مرتبط با زمینه تخصصی شیمی تجزیه پدیدآور: گلناز جوزانی کهن، مینو قنبرزاد
نشست ارائه مقالات - فرهنگ، اقتصاد، اخلاق، سلامت و مسئولیت اجتماعی در یادگیری الکترونیکی
در این نشست، ۴ مقاله ارائه گردید. به این صورت که ابتدا ویدئوی هر مقاله پخش و در ادامه پدید آورندگان مقاله به سوالات شرکت کنندگان پاسخ میدادند. مقالات ارائه شده در این نشست عبارت بودند از:
مقاله ۱- واکاوی ادراک دانشجویان از فرایند یاددهی-یادگیری به شیوه الکترونیکی در پاندمی کوبید ۱۹ مورد مطالعه: دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران پدیدآور: الهه حجازی موغاری، فاطمه نارنجی، سمانه حجازی
مقاله ۲- واکاوی ادراک اعضای هیئتعلمی از فرایند یاددهی-یادگیری در محیط الکترونیکی در پاندمی کوبید ۱۹: موردمطالعه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران الهه حجازی موغاری، فاطمه نارنجی ثانی، سمانه حجازی
مقاله ۳- موج چهارم جهانی و تحول دیجیتالی حوزه الهیات، بایستهها و راهبردها مرکز مطالعات عالی دانشگاه تهران
مقاله ۴- چالشها و فرصتهای یاددهی و یادگیری الکترونیکی در حوزه آموزشهای سازمانی به همراه ارائه راهکارهایی برای بهبود سیستم پدیدآور: علی بزرگی امیری، مجید احمدی، اعظمالسادات سیدی، سید حسین میری آشتیانی
نظر شما :