مشکلات استفاده از ویندوزهای منسوخ شده​

۲۸ تیر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۶ کد : ۱۸۶۱۱ اخبار حوزه امنیت و فناوری اطلاعات
تعداد بازدید:۱۰۳۹
اگر از نسخه‌های قدیمی ویندوز استفاده می‌کنید، این مطلب را مطالعه کنید. سازمان شما احتمالاً هدف راحت‌تری برای حملات سایبری خواهد بود!

نتایج حاصل از بررسی شرکت کسپرسکی که در ۲۶ آوریل ۲۰۲۱ منتشر شد، نشان می‌دهد تقریباً یک چهارم (۲۲ درصد) رایانه‌های شخصی همچنان از ویندوز ۷ استفاده می‌کنند که پشتیبانی از آن در ژانویه ۲۰۲۰ متوقف شده است. عدم به‌روزرسانی از طریق نصب پچ های جدید موجب ابقای آسیب پذیری و باز ماندن راه‌های بالقوه دسترسی مهاجمان سایبری را فراهم می‌کند. الیور توکلی ، مدیر ارشد فناوری در Vectra AI می‌گوید: «استفاده از سیستم عاملی که عمر آن به سر رسیده، مانند رانندگی با نور چراغ ترمز است و اینجا محلی است که دولت‌ها یا سازمان‌های مردم نهاد (NGO) برای حفظ امنیت باید وارد صحنه شوند».

مصرف کنندگان، مشاغل کوچک و متوسط (SMB) و مشاغل بسیار کوچک (VSB) در زمره استفاده کنندگان سیستم عامل منسوخ شده هستند. تقریباً یک چهارم VSBها به دلیل نداشتن کارکنان اختصاصی فناوری اطلاعات، مشمول این موضوع هستند. یک گزینه موقت برای کاربران تجاری خرید پشتیبانی طولانی مدت از مایکروسافت برای ویندوز ۷ است البته این به معنای هزینه اضافی است!

یافته‌های کسپرسکی همچنین نشان داد که کمتر از یک درصد افراد و مشاغل هنوز از سیستم عامل‌های قدیمی مانند ویندوز XP و ویستا استفاده می‌کنند و ۷۲ درصد از کاربران از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند.

اولگ گوروبتس، مدیر ارشد بازاریابی محصولات کسپرسکی، می‌گوید: «به روزرسانی سیستم عامل شما ممکن است برای بسیاری از افراد دردسرساز باشد؛ اما به‌روزرسانی سیستم عامل فقط برای رفع خطاها یا فعال کردن جدیدترین رابط کاربری نیست؛ بلکه به‌روزرسانی، اشکالاتی را که می‌تواند دریچه‌ای باز را که ممکن است برای ورود مجرمان اینترنتی باشد، مسدود می‌کند.

وی توصیه کرد: «حتی اگر فکر می‌کنید در حالت آنلاین بودن، هوشیار و محافظت شده هستید، به‌روزرسانی سیستم عامل، خود یک عنصر اساسی امنیت است که صرف نظر از وجود راه حل امنیتی شخص ثالث، نباید از آن غافل شوید». ‌‌‌‌‌‌

از راه حل های امنیت ابری و نقطه پایانی با بهره برداری از تکنولوژی‌های پیشگیرانه استفاده کنید. همچنین برنامه‌های امنیتی کوچک دفتری در دسترس هستند که به کاهش خطر استفاده از آسیب پذیری‌های غیرقابل اصلاح در سیستم عامل‌های منسوخ شده مانند ویندوز ۷ و نسخه‌های قبلی کمک می‌کنند.

به عنوان سازمانی که گزینه دیگری ندارید، اطمینان حاصل کنید که دستگاه‌های (Device) شما قدرتمند تر شده‌اند، فایروال‌ها دسترسی به آنها را به خوبی کنترل و محدود می‌کنند و همه آنها با استفاده از VLAN یا مناطق داخلی فایروال در بخشی جداگانه از شبکه شما هستند.

دیرک شریدر ، معاون جهانی تحقیقات امنیتی در New Net Technologies می‌گوید: «سازمان‌هایی که هنوز از ویندوز ۷ استفاده می‌کنند به دلیل عدم به روز رسانی (در صورت عدم ثبت نام در پشتیبانی طولانی مدت)، اهداف راحت تری برای حملات سایبری هستند و در صورت نقض داده‌ها احتمالاً با واکنش عمومی و از بین رفتن اعتبار روبرو می‌شوند. چنین سناریویی می‌تواند بر وضعیت بیمه ریسک فضای مجازی تأثیر بسزایی بگذارد».

منبع خبر


( ۱ )

نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.