‌‌انجام ارزیابی یادگیری برخط در دانشگاه‌های جهان توسط QS

۰۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۵ کد : ۱۶۸۶۹ اخبار حوزه امنیت و فناوری اطلاعات
تعداد بازدید:۸۳۶
با توجه به اشتیاق روزافزون به آموزش عالی، دانشگاه‌های جهان برای جذب دانشجو به رقابت می‌پردازند.
‌‌انجام ارزیابی یادگیری برخط در دانشگاه‌های جهان توسط QS

در این میدان رقابت (که موجب اعتلای آموزش عالی نیز می‌گردد) نظام‌های رتبه بندی دانشگاه‌های جهان محلی برای جمع‌آوری و مقایسه دانشگاه توسط داوطلبان می‌باشد. بنابراین دانشگاه‌ها به منظور حضور قدرتمند تر در این میدان رقابتی تلاش دارند رتبه‌های بهتری در نظام‌های رتبه بندی کسب کنند.

کیش نوعی نظام رتبه‌بندی است که به استناد پارامترهایی مختلف همچون اعتبار نزد دانشگاه‌های دیگر، نسبت دانشجو به استاد، میزان استناد به هر عضو هیأت علمی، اعتبار افراد شاغل، تعداد دانشجویان بین‌المللی، تعداد اعضا هیئت علمی بین‌المللی اقدام به رتبه بندی آن‌ها می‌کند کیش استرس.یکی از زیرمجموعه‌های آن است که دانشگاه‌ها را توسط ۱۱ فیلتر ارزیابی کرده و حسب امتیاز کسب شده به آنها از ۰ تا ۵ ستاره (بالاترین درجه) اعطا می‌کند. یکی از این فیلترها یادگیری برخط یا آموزش از راه دور است که شامل شاخص‌های مختلفی مانند خدمات و فناوری دانشجویی، سوابق تحصیلی، تعامل استاد و دانشجو، تعامل دانشجو با یکدیگر، تعهد به برخط بودن و اعتبار دانشگاه را بررسی می‌کند. دانشگاه تهران نیز با توجه به توانمندی‌های و تجارب یادگیری برخط خود می‌باید وارد این میدان رقابتی شود لذا در مجموعه خبرهایی که در این ارتباط منتشر خواهد شد سعی خواهد شد شما خواننده گرامی بیشتر با این روش سطح بندی آشنا شوید.

در ۳ سال اخیر از جمع ۲۳۴ کشور شرکت کننده در کیش استرس، ۳۸ دانشگاه در ارزیابی توانمندی یادگیری برخط شرکت کردند.

کشورهایی مثل مالزی دانشگاه با دریافت ۵ ستاره)، اندونزی دانشگاه با دریافت ۵ ستاره)، اسپانیا، اردن، مکزیک (هریک با ۳ دانشگاه ۵ ستاره)، کلمبیا دانشگاه ۵ ستاره و ۲ دانشگاه ۳ ستاره)، اکوادور، امارات متحده عربی، (هر یک با ۲ دانشگاه ۵ ستاره)، کویت، فرانسه، فیلیپین، قبرس، آرژانتین، آلمان، نیوزیلند، روسیه، مصر، پرو، انگلستان (هریک با ۱ دانشگاه ۵ ستاره)، سوئیس و فیلیپین (هر یک با ۱ دانشگاه ۴ ستاره) در این ارزیابی شرکت کرده‌اند. نکته قابل تأمل آن است که اعتبار دانشگاه شرکت کننده چندان مهم نمی‌باشد بلکه تعداد ستاره دریافت شده حائز اهمیت است زیرا نشاندهنده اهتمام دانشگاه‌های جهان به امر یادگیری برخط می‌باشد که روز به روز همه گیر تر می‌شود. ۹۰ درصد دانشگاه‌های شرکت کننده بالاترین امتیاز در آموزش برخط را کسب کرده‌اند قطعاً دریافت ۵ ستاره برای دانشگاه تهران با دستاوردهای ۲۰ سال اخیر خود دور از دسترس نمی‌باشد.‌

منبع خبر


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.