۵G اینترنت نسل آینده‌

۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۹ کد : ۱۵۳۰۹ اخبار حوزه امنیت و فناوری اطلاعات
تعداد بازدید:۶۰۶
G در ۵G به معنای تولید نسلی از فناوری بی‌سیم است. به طور کلی تفاوت هر نسل با نسل‌های قبلی آن در سرعت انتقال داده‌هاست اما هر نسل نوعی تغییر در شیوه‌ی رمزگذاری را هم تجربه می‌کند که با نام «air interface» شناخته می‌شود.
۵G اینترنت نسل آینده‌

اولین نسل فناوری‌های بی‌سیم که با نام ۱G شناخته می‌شد آنالوگ بود. مدتی بعد ۲G به‌عنوان اولین نسل فناوری‌های دیجیتال برای تلفن همراه عرضه شد. با ورود ۳G سرعت اینترنت از ۲۰۰ کیلوبیت بر ثانیه به چند مگابیت بر ثانیه رسید و ۴G با فناوری‌هایی مانند WIMAX و LTE سرعت را به صدها مگابیت و حتی گیگابیت رساند.

۵G از سه جهت با فناوری‌های قبلی متفاوت است:

  • * کانال‌های بزرگ‌تر برای سرعت بخشیدن به داده‌ها
  • * تأخیر کمتر برای سرعت پاسخگویی بیشتر
  • * امکان اتصال تعداد بیشتری دستگاه

۵G چیزی کاملاً جدا از ۴G نیست. گوشی‌های ۵G نیاز به شبکه و پوشش ۴G دارند. در آغاز همه‌ی شبکه‌های ۵G از ۴G برای برقراری ارتباطات اولیه استفاده می‌کردند، اما کم‌کم در حال مستقل شدن هستند. البته هنوز هیچ استانداردی برای برقراری تماس صوتی با ۵G وجود ندارد، بنابراین حتی در یک محدوده‌ی تحت پوشش ۵G هم برای برقراری تماس صوتی سیستم باید به ۴G برگردد. قابلیت‌های خاص ۵G این امکان را ایجاد کرده است که کانال‌های ۴G و ۵G باهم ترکیب شوند و برای کاربر یکپارچه به نظر برسند.

هدف این است که سرعت بالاتر، تأخیر کمتر و ظرفیت بیشتری در اختیار کاربران باشد. پیش‌بینی‌ها می‌گوید ۵G می‌تواند سرعت ۲۰Gbps را در اختیار کاربر بگذارد و تنها یک میلی‌ثانیه تأخیر داشته باشد که فوق‌العاده است.

اینترنت ۵G در ایران

اینترنت ۵G در بسیاری از نقاط جهان به‌صورت پایلوت در حال آزمایش است. تعداد گوشی‌ها و ابزارهایی که می‌توانند با ۵G کار کنند هم هنوز اندک است و شرکت‌های مختلف در حال طراحی و عرضه‌ی ابزارهای بیشتر هستند. بر اساس گفته‌ها تا سال ۱۴۰۲ اینترنت ۵G کم کم در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.‌

منبع خبر


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.