روش‌های کاهش استرس در محیط کار

۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۱ کد : ۱۵۱۷۸ اخبار حوزه امنیت و فناوری اطلاعات
تعداد بازدید:۳۸۳
محیط‌های کاری و شرایط کاری مربوط به آن می‌تواند سطوح متفاوتی از استرس را ایجاد کند که افراد به آن عادت نداشته باشند بنابراین نیاز است که کارکنان با سوابق و تجربیات متفاوت، استرس خود را در سطوح مختلف مدیریت نمایند، چون همیشه ریسک بهداشت روانی یا مسائل پزشکی طولانی‌مدت وجود دارد.

شرایطی مانند افسردگی و اضطراب اغلب با سو مدیریت استرس در برهه‌های مختلف زندگی ارتباط دارد. و انعطاف پذیری در شرایط مختلف برای واکنش به وضعیت‌های بحرانی حیاتی است.

با توجه به شرایط موجود و افزایش دورکاری و تغییر سطوح استرس، افراد می‌توانند با در نظر گرفتن نکات زیر استرس خود را بهتر مدیریت نمایند:

حجم کار خود را به طور مؤثر مدیریت کنید

  • کمک بخواهید. هر کس گاهی به کمک نیاز دارد. در مورد حجم کاری خود با مدیر خود صحبت کنید. در مورد تعیین اهداف و اینکه چطور می‌توانید هر مشکلی را که دارید حل کنید، واقع بین باشید.
  • زمان خود را به تعادل برسانید. گاهی ممکن است نیاز داشته باشید که ساعات بیشتری کار کنید تا کاری انجام شود اما تلاش کنید این زمان را جبران کنید. کارها را به یکباره انجام ندهید. هر کاری که به شما محول می‌شود تلاش کنید به میزان کافی روی آن تمرکز کنید. این کار اغلب زمانی طول می‌کشد مخصوصاً اگر شما سعی کنید همزمان کار زیادی انجام دهید.
  • برای کسب موفقیت به خود پاداش بدهید. تمرکز خود را بر کارهایی که قرار است در آینده انجام دهید بگذارید و برای انجام آنها برای خود پاداش تعیین کنید و کارهایی که در گذشته انجام داده‌اید را فراموش کنید.
  • واقع گرا باشید. شما مجبور نیستید تمام مدت " کامل " باشید.

بین کار و زندگی خود تعادل برقرار کنید.

  • در طول روز استراحت کوتاهی داشته باشید. اگر می‌توانید در زمان ناهار حداقل نیم ساعت از میز کار خود فاصله بگیرید و برای پیاده‌روی کوتاهی بیرون بروید.
  • کمی به خود زمان دهید. اگر کارها خیلی زیاد شد و احساس خستگی کردید، چند روز مرخصی و یا تعطیلات آخر هفته می‌تواند به شما کمک کند که احساس تازگی داشته باشید و در واقع بهره‌وری خود را در طولانی‌مدت افزایش دهید. از تعطیلات استفاده کنید.
  • اجازه ندهید تمام زندگی شما وقف کار شود. روابط بیرونی, علایق و مهارت‌های خود را پرورش دهید که در شغل خود از آنها استفاده نمی‌کنید.
  • عادات پایان روز برای خود ایجاد کنید. کاری در پایان هر روز کاری انجام دهید, مانند مرتب کردن میز خود یا تهیه فهرستی از آنچه که باید فردا انجام شود. این می‌تواند به شما کمک کند از فضای فکری کار خارج شوید.

هیچ وقت فکر نکنید که تنها هستید

  • یک برنامه اقدام سلامتی برای مشخص کردن اینکه چه چیزی باعث استرس می‌شود و چه چیزی شما را در محل کار نگه می‌دارد، تهیه کنید. از دیگر مواردی که پیش از این پیشنهاد شد، استفاده کنید. برخی سازمان‌ها برنامه‌های کمک به کارمندان را ارائه می‌کنند که مشاوره رایگان می‌دهند. برخی دیگر در داخل سازمان خود برنامه‌هایی مانند تشکیل گروه‌های دوستانه دارند.
  • اگر شما احساس می‌کنید در کارتان از شما پشتیبانی نمی‌شود، از روش‌های دیگر با سازمان ارتباط برقرار کنید. اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید با رئیس خود صحبت کنید، با بخش منابع انسانی صحبت کنید و یا به نمایندگان شورای صنفی مراجعه کنید.
  • روابط خوبی با همکاران خود ایجاد کنید. رابطه با آن‌ها می‌تواند به ایجاد شبکه‌ای برای پشتیبانی از شما کمک کند و کار لذت بخش‌تر شود.

نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.