آشنایی با ERP و چارچوب‌های در دسترس برای دانشگاه

۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۲ کد : ۱۴۴۷۱ اخبار حوزه امنیت و فناوری اطلاعات
تعداد بازدید:۸۵۳
کسب و کارهای متوسط و بزرگی که تعداد کارمندان آنها بیشتر از انگشتان دست باشد، برای مدیریت کسب و کارشان موارد زیادی را باید مد نظر قرار بدهند.

آنها باید مواردی از قبیل هزینه‌ها، حسابداری و مسائل مالی، برنامه ریزی برای تولید محصولات، مدیریت پرداخت و همچنین مسائل انبارداری و مدیریت اموال را مد نظر داشته باشند. استفاده از ابزارهایی مجزا جهت مدیریت جنبه‌های گوناگون مطرح شده و موجود در کسب و کارها، یک راه حل آسان، سریع و اصطلاحاً کثیف برای مدیریت جامع کسب و کار است. چنین راه‌حلی مقیاس پذیر نیست، همچنین، انتقال داده‌ها و ارتباط کارآمد فیمابین این ابزارهای مجزا و به راحتی امکان‌پذیر نیست و نگهداری چنین سیستمی نیز دشوار می‌نماید. راه‌حلی که در مقابل این روش ناکارآمد پیشنهاد می‌گردد و بسیاری از کسب و کارهای در حال رشد نیز آن را مورد توجه قرار می‌دهند استفاده از چارچوب‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) است.
منظور از برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) چیست؟
ERP از دسته نرم افزار‌های کاربردی مدیریت کسب و کار درون سازمانی می‌باشد که جامع و سازمان نگر، ماژولار، استاندارد و شامل یک مجموعه از ماژول‌های یکپارچه، آماده راه اندازی، از پیش طراحی شده و از پیش مهندسی شده ولی قابل تنظیم و پیکربندی بر اساس نیازهای پویای سازمان‌ها است. و به سازمان این توانایی را می‌بخشد که داده‌ها (Data) ی فعالیت‌های مختلف کسب و کار خود را جمع‌آوری، نگهداری، مدیریت و تفسیر نماید. این راه حل کاملاً انعطاف پذیر، فرآیندگرا و اطلاعات محور بوده و شامل کلیه فعالیت‌ها و فرآیندهای اصلی و مؤثر در ایجاد ارزش افزوده سازمان است.
پلتفورم های ERP موجود و نکات نیازمند به توجه در انتخاب میان این پلتفرم‌ها
از قدرتمندترین ابزارها و پلتفرم‌های ارائه دهنده تجاری موجود در بازار که ارائه دهنده ERP هستند، می‌توان به Oracle، SAP و Microsoft Dynamics اشاره کرد. این امکانات بسیار کامل و جامعی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند، اما باید توجه کرد که این ابزارها گران قیمت هستند. در مواقعی که سازمان کوچک است و نیازمندی‌های ساده‌ای دارد، و یا از پس هزینه گزاف این نرم‌افزارهای تجاری برنمی‌آید، می‌توان ابزارهای متن‌باز متعددی که ارائه دهنده خدمات ERP هستند را مورد بررسی قرار داد. از جمله محصولات متنوع متن باز موجود در بازار می‌توان به ADempiere ، Apache OFBiz، Metasfresh و odoo اشاره کرد. اودوو (odoo) یک نرم افزار مدیریت کسب و کار متن باز و چند منظوره است که عمده نیازهای سازمان‌ها را به صورت یکپارچه برآورده می‌کند. ERP اودوو بسیار مناسب کسب و کارهای کوچک و متوسط است ولی سازمان‌های بزرگ هم به آن علاقه‌مند هستند. علت علاقه سازمان‌های بزرگ زیرساخت و چارچوب بسیار پویا و مدرن اودوو می‌باشد که می‌تواند به عنوان زیرساخت و چارچوب تولید سفارشی، مورد استفاده این سازمان‌ها قرار گیرد. به طور منطقی چارچوب و معماری که بیش از ۵۰ برنامه کاربردی و بیش از ده هزار ماژول بر روی آن اجرا شده و دارای چند میلیون کاربر برخط می‌باشد، امتحان خود را پس داده و نسبت به چارچوب‌هایی که فقط تولید شده و تجربه پیاده‌سازی سامانه‌های کاربردی زیاد و با کاربر فراوان بر روی آنها وجود ندارد، بسیار قابل اتکاتر بوده و مورد علاقه سازمان‌ها می‌باشد. امروز بسیاری از شرکت‌ها وسازمان‌های بزرگ برای تولید نرم‌افزارهای تخصصی و مورد نیاز خود از این بستر نرم‌افزاری استفاده می‌کنند. پلتفرم‌هایی که تا اینجا از آنها نام برده شد، همگی پلتفرم‌های عام منظوره هستند که می‌توانند در کسب و کارهای مختلفی شخصی سازی شده و به عنوان ERP بکار برده شوند. باید توجه کرد که ERP های خاص منظوره‌ای نیز که مختص کسب و کار خاصی می‌باشند نیز وجود دارد. به عنوان مثالی از ERP خاص منظوره می‌توان به OpenEduCat که یک ERP مختص مؤسسات آموزشی و دانشگاهی و توسعه یافته بر پایه odoo است نام برد.
با این تنوع در پلتفرم‌ها و محصولات سوالی که به ذهن خطور می‌کند این است که ملاک‌های انتخاب یک سیستم ERP چیست؟ به وضوح در انتخاب یک سیستم مناسب ERP باید سیستمی مد نظر قرار بگیرد که به بهترین شکل نیازمندی‌های سازمان را پوشش دهد. باید دقت کرد که با توجه به این نیازمندی‌ها ، لزوماً همیشه ابزاری که ویژگی‌های بیشتری دارد و امکانات بیشتری را ارائه می‌دهد بهترین و مناسب‌ترین ابزار برای سازمان نیست. نکته دیگری که در انتخاب یک ERP باید مد نظر قرار بگیرد این است که نیازمندی‌های سازمان ممکن است در طول زمان تغییر کند، بنابراین یک نکته مهم در انتخاب یک ERP مناسب برای چنین سازمانی است که ابزار انتخابی به راحتی قابلیت توسعه داشته باشد تا بتواند نیازمندی‌های آتی سازمان را پوشش دهد به این معنا که قابل توسعه توسط افزودن ماژول‌های جدید و یا با استفاده از افزونه‌ها باشد.
سایر نکاتی که در انتخاب یک ERP به ویژه زمانی که پلت فورمی متن‌باز مدنظر است باید مورد توجه قرار بگیرد یه این ترتیب است: باید توسعه و شخصی سازی پلتفورم انتخابی به راحتی امکان‌پذیر و مقرون به صرفه باشد. به عنوان نمونه باید جامعه پویایی از توسعه دهندگان در این حوزه فعال باشند، باید مستندات پلتفورم جامع و کامل و گویا باشد، منابع آموزشی و امکانات آموزشی در راستای این محصول متن باز وجود داشته باشد.

تهیه کننده مقاله: مهدیه السادات قاسمی بنادکوکی، کارشناس مقیم پروژه توسعه سامانه‌های اطلاعاتی


( ۳ )

نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.