تعالی سازمانی

تعداد بازدید:۸۳۸
تعالی سازمانی

 

 

در جهان امروز با توجه به سرعت تغییرات و میزان حجم بالای انتقال اطلاعات و چالش‌های پیش روی سازمان‌ها که در بخش‌های گوناگون خدماتی، صنعتی و علمی و دانشگاهی فعالیت می‌کنند لزوم داشتن معیار و مکانیزم‌های مطمئن و کارآمد برای تعیین موقعیت و برنامه ریزی براساس نقاط ضعف و قوت و هم به منظور اعتبارسنجی فعالیت‌های انجام شده ضروری به نظر می‌رسد.

همچنین این مکانیزم ها باید قابلیت ایجاد شاخص هائی را داشته باشد تا از این طریق جایگاه کارکنان و اجزا را در ساختار سیستم‌ها مشخص نمایند و با رویکرد به رتبه بندی‌های حاصل از فرایند اعتبارسنجی، شرایط تحقق عملکرد بهینه و صحیح را مهیا و در نهایت بستر تعالی سازمانی را گسترده سازد و از نفوذ عامل‌های رکود احتمالی به سیستم هائی که اغلب مستعد درگیر شدن با آنها هستند، ممانعت بعمل آورد. برای این منظور نظارت بر ساختارها و فعالیت‌ها براساس اعتبارسنجی صحیح و رتبه بندی‌های حاصل از آن، سازوکار بنیادی را فراهم می‌آورد که به فرایند صحیح برنامه ریزی کمک می‌کند و از سوی دیگر امکان رصد مستمر ساختار و فعالیت‌ها را مهیا نموده و همچنین امکان ایجاد سازمان‌های متعالی را فراهم می‌سازد.